Asiakkaan ääni kuuluvaksi : Verkonkutoja-mittaristo ja asiakasraati laatutyön apuna
Isopuro, Päivi; Kallio-Kökkö, Sari; Koskinen, Samuli; Kulmala, Arja; Lintuaho, Kari; Markkula, Liisa; Nikunen, Sirpa; Nurmi, Tapani; Pelander, Tiina; Sjöblom, Seija; Viitanen, Merja (2012)
Isopuro, Päivi
Kallio-Kökkö, Sari
Koskinen, Samuli
Kulmala, Arja
Lintuaho, Kari
Markkula, Liisa
Nikunen, Sirpa
Nurmi, Tapani
Pelander, Tiina
Sjöblom, Seija
Viitanen, Merja
Editoija
Kallio-Kökkö, Sari
Nikunen, Sirpa
Pelander, Tiina
Kulmala, Arja
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-272-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-272-4
Tiivistelmä
Kun sosiaali- ja terveyspalveluja kehitetään, on asiakkaiden osallistuminen entistä tärkeämpää. Tulevaisuuden haaste on asiakkaan osallisuuden ja vaikutusvallan lisääminen organisaatioiden laadunhallinnassa ja palvelujen laadun arvioinnissa.
Julkaisussa kuvataan ”Verkonkutoja”-hankkeessa luotu Verkonkutoja-mittaristo ja Asiakasraati-toimintamalli, jotka mahdollistavat asiakkaan tasavertaisen osallistumisen palveluiden laadun kehittämiseen yhdessä yksityisten palveluntuottajien kanssa. Lisäksi eri hanketoimijat tarkastelevat artikkeleissaan toimintamallin vaikuttavuutta omissa kunnissaan, yksiköissään tai kolmannen sektorin alueella.
ESR-rahoitteisen ”Verkonkutoja”-hankkeen (2009–2012) tavoitteena oli hyvinvointialan toiminnan systemaattinen kehittäminen yhdessä yritysten, kuntien, koulutusorganisaatioiden ja muiden sidosryhmätoimijoiden kanssa. Hankkeen tuloksena syntyi asiakaspalautteen keruu- ja käsittelymalli asiakas-lähtöisten palveluiden kehittämiseksi, asiakastyytyväisyyden lisäämiseksi ja asiakkaiden osallistamiseksi. Hanke on osa Turun ammattikorkeakoulun Terveysala-tulosalueen ”Lääkehoito- ja terveysosaaminen” -T&K-ohjelmaa.
Julkaisussa kuvataan ”Verkonkutoja”-hankkeessa luotu Verkonkutoja-mittaristo ja Asiakasraati-toimintamalli, jotka mahdollistavat asiakkaan tasavertaisen osallistumisen palveluiden laadun kehittämiseen yhdessä yksityisten palveluntuottajien kanssa. Lisäksi eri hanketoimijat tarkastelevat artikkeleissaan toimintamallin vaikuttavuutta omissa kunnissaan, yksiköissään tai kolmannen sektorin alueella.
ESR-rahoitteisen ”Verkonkutoja”-hankkeen (2009–2012) tavoitteena oli hyvinvointialan toiminnan systemaattinen kehittäminen yhdessä yritysten, kuntien, koulutusorganisaatioiden ja muiden sidosryhmätoimijoiden kanssa. Hankkeen tuloksena syntyi asiakaspalautteen keruu- ja käsittelymalli asiakas-lähtöisten palveluiden kehittämiseksi, asiakastyytyväisyyden lisäämiseksi ja asiakkaiden osallistamiseksi. Hanke on osa Turun ammattikorkeakoulun Terveysala-tulosalueen ”Lääkehoito- ja terveysosaaminen” -T&K-ohjelmaa.