Microsoft Intune KamIT tietohallinnossa
Tsutsunen, Hanna (2024)
Tsutsunen, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401312271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401312271
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli käsitellä Intunea toimeksiantajan, eli Kajaanin kaupungin KamIT tietohallinnon, näkökulmasta Intunen tarpeellisuuden ja hyödyllisyyden kannalta. Kokonaisuudessaan opinnäytetyössä käsiteltiin yrityksen laitehallintaa ja sen ympärille rakentuvia pilvipalveluita taustoittaen myös pilvipalveluita ja laitehallintaa teoriatasolla.
Lähtökohtaisesti opinnäytetyön laatija oli jo käyttänyt Intunea ja pohjatietämyksensä lisäksi kerännyt tietoa haastattelemalla työntekijöitä laitehallinnan historiasta, nykyajasta ja tulevaisuudesta sekä käytöstä. Haastatteluiden lisäksi ohjeistoa on tutkittu KamITin omista tiedostoista sekä Microsoftin sivuilta. Webropol-kysely laadittiin yrityksen työntekijöille, jossa tiedusteltiin perehdyttämisen ja käyttökokemuksen lisäksi Intunen hyviä ja huonoja puolia. Kysely toimitettiin työntekijöille sähköpostitse ja vastausaikaa annettiin noin kuukausi. Opinnäytetyöhön dokumentoitu Intunen asennus kuvaa kohta kohdalta, kuinka laite etenee paketista loppukäyttäjälle. Kyselyn, haastatteluiden, ohjeiden ja kuvattujen asennusten avulla saatiin toimeksiantajan toivoma käyttäjäkokemus esiteltyä.
Yrityksen työntekijöiden ja laatijan käyttökokemuksen myötä saatiin tuloksia Intunen hyödyllisyydestä ja toimivuudesta. Suurimmaksi osaksi Intune on aiheuttanut asennusvaiheessa erilaisia ongelmia ja työnteon hidastumista, mikä on johtanut siihen, että vanhan järjestelmän kaipuu näkyi kyselyn vastauksissa.
Johtopäätöksenä todettakoon, että koska kysely on tehty vuosi ennen opinnäytetyön valmistumista ja Intunen sekä muiden ohjelmistojen kehitys ja käyttäjäystävällisyys ovat edistyneet, ei opinnäytetyön sisältö vastaa täysin nykypäivää. Suurimmaksi osaksi tieto on pysynyt samana, mutta kyselyn tulokset olisivat olleet erilaiset, jos sen olisi toteuttanut Intunen lopullisen käyttöönoton ja korjattujen ongelmien jälkeen. Pilvipalvelut, ja tässä tapauksessa varsinkin Intune, kehittyy kuukausitasolla niin paljon, että oli vaikea saada kehitystä kirjoitettua täysin nykypäivään. Tämän vuoksi opinnäytetyön sisältö käy läpi hyvin pintapuolisesti pilvipalvelut, laitehallinnan, Intunen sekä KamIT tietohallinnon.
Lähtökohtaisesti opinnäytetyön laatija oli jo käyttänyt Intunea ja pohjatietämyksensä lisäksi kerännyt tietoa haastattelemalla työntekijöitä laitehallinnan historiasta, nykyajasta ja tulevaisuudesta sekä käytöstä. Haastatteluiden lisäksi ohjeistoa on tutkittu KamITin omista tiedostoista sekä Microsoftin sivuilta. Webropol-kysely laadittiin yrityksen työntekijöille, jossa tiedusteltiin perehdyttämisen ja käyttökokemuksen lisäksi Intunen hyviä ja huonoja puolia. Kysely toimitettiin työntekijöille sähköpostitse ja vastausaikaa annettiin noin kuukausi. Opinnäytetyöhön dokumentoitu Intunen asennus kuvaa kohta kohdalta, kuinka laite etenee paketista loppukäyttäjälle. Kyselyn, haastatteluiden, ohjeiden ja kuvattujen asennusten avulla saatiin toimeksiantajan toivoma käyttäjäkokemus esiteltyä.
Yrityksen työntekijöiden ja laatijan käyttökokemuksen myötä saatiin tuloksia Intunen hyödyllisyydestä ja toimivuudesta. Suurimmaksi osaksi Intune on aiheuttanut asennusvaiheessa erilaisia ongelmia ja työnteon hidastumista, mikä on johtanut siihen, että vanhan järjestelmän kaipuu näkyi kyselyn vastauksissa.
Johtopäätöksenä todettakoon, että koska kysely on tehty vuosi ennen opinnäytetyön valmistumista ja Intunen sekä muiden ohjelmistojen kehitys ja käyttäjäystävällisyys ovat edistyneet, ei opinnäytetyön sisältö vastaa täysin nykypäivää. Suurimmaksi osaksi tieto on pysynyt samana, mutta kyselyn tulokset olisivat olleet erilaiset, jos sen olisi toteuttanut Intunen lopullisen käyttöönoton ja korjattujen ongelmien jälkeen. Pilvipalvelut, ja tässä tapauksessa varsinkin Intune, kehittyy kuukausitasolla niin paljon, että oli vaikea saada kehitystä kirjoitettua täysin nykypäivään. Tämän vuoksi opinnäytetyön sisältö käy läpi hyvin pintapuolisesti pilvipalvelut, laitehallinnan, Intunen sekä KamIT tietohallinnon.