Ylivieskassa asioivien kaupan alan asiakkaiden ostokäyttäytyminen
Aakula, Edda (2010)
Aakula, Edda
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402022405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402022405
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on YTEK Oy. Se on Ylivieskan kaupungin omistama elinkeinoyhtiö, jolle kuuluvat kaupungin kiinteistöliiketoiminnan lisäksi elinkeinojen kehittäminen. YTEK Oy tarjoa asiakkailleen neuvontapalveluja mm. koulutus-, markkinointi- ja kehittämishankkeissa, toimitilaratkaisuja sekä yrityshautomotoimintaa. YTEK Oy toteuttaa Keskusta-isäntä hanketta ja hankeen yhtenä tavoitteena on selvittää, miltä maantieteel I isestä alueelta asiakkaat tulevat Ylivieskaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli ensinnäkin selvittää lähikunnista Ylivieskaan tulevien asiakkaiden ostokäyttäytymistä. Tutkimuksen avulla haluttiin saada tietoa Ylivieskan markkinaalueen tämän hetkisestä tilanteesta, sekä mahdollisista kehityskohteista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiympäristöä, ostokäyttäytymistä, ostoprosessia ja sen vaiheita, markkinointia ja markkinoiden segmentointia sekä markkinoinnin kilpailukeinoja. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselyä, tutkimukseen osallistui 314 henkilöä. Tiedot kerättiin strukturoituina haastatteluina I -5.10.2010 tavaratalo Kärkkäisellä Ylivieskassa. Kaupassa oli tuolloin laajalti tunnetut Sika-päivät. Tutkimuksen toteutusajankohta saattaa heikentää tutkimuksen luotettavuutta, sillä ao. päiville tullaan mahdollisesti asioimaan normaalia asiointia laajemmalta alueelta. Tulosten haluttiin kuitenkin alun perin olevan lähinnä suuntaa antavia, joten ne ovat tähän tutkimuksen täysin soveltuvia.
Vastaukset käsiteltiin ja analysoitiin SPSS Statistics 19 -tilasto -ohjelmalla. Vastauksien perusteella voidaan päätellä, että asiakkaita tulee Ylivieskaan noin sadan kilometrin säteeltä. Asiakkaat ostavat eniten vaatteita ja jalkineita sekä kotiin liittyviä tuotteita. Suuremmat tuotevalikoimat ja tuotteiden saatavuus olivat tärkeimmät syyt, jonka vuoksi lähdetään Ylivieskaan tekemään ostoksia.
Kyselyn tulokset toivat vastauksia tutkimusongelmaan ia se Dalvelee hyvin tarkoitustaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli ensinnäkin selvittää lähikunnista Ylivieskaan tulevien asiakkaiden ostokäyttäytymistä. Tutkimuksen avulla haluttiin saada tietoa Ylivieskan markkinaalueen tämän hetkisestä tilanteesta, sekä mahdollisista kehityskohteista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiympäristöä, ostokäyttäytymistä, ostoprosessia ja sen vaiheita, markkinointia ja markkinoiden segmentointia sekä markkinoinnin kilpailukeinoja. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselyä, tutkimukseen osallistui 314 henkilöä. Tiedot kerättiin strukturoituina haastatteluina I -5.10.2010 tavaratalo Kärkkäisellä Ylivieskassa. Kaupassa oli tuolloin laajalti tunnetut Sika-päivät. Tutkimuksen toteutusajankohta saattaa heikentää tutkimuksen luotettavuutta, sillä ao. päiville tullaan mahdollisesti asioimaan normaalia asiointia laajemmalta alueelta. Tulosten haluttiin kuitenkin alun perin olevan lähinnä suuntaa antavia, joten ne ovat tähän tutkimuksen täysin soveltuvia.
Vastaukset käsiteltiin ja analysoitiin SPSS Statistics 19 -tilasto -ohjelmalla. Vastauksien perusteella voidaan päätellä, että asiakkaita tulee Ylivieskaan noin sadan kilometrin säteeltä. Asiakkaat ostavat eniten vaatteita ja jalkineita sekä kotiin liittyviä tuotteita. Suuremmat tuotevalikoimat ja tuotteiden saatavuus olivat tärkeimmät syyt, jonka vuoksi lähdetään Ylivieskaan tekemään ostoksia.
Kyselyn tulokset toivat vastauksia tutkimusongelmaan ia se Dalvelee hyvin tarkoitustaan.