Työhyvinvoinnin vuosikello : työkalu rehtoreille työhyvinvointijohtamisen tueksi
Ylämäki, Elina (2024)
Ylämäki, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403073953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403073953
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin rehtoreiden toteuttamaa työhyvinvointijohtamista. Tavoitteena oli tutkia ja kehittää kasvatus- ja opetusalalla tapahtuvaa työhyvinvointijohtamista. Tämän tutkimuksen tutkimuskysymykset olivat: Miten rehtori voi johtaa työhyvinvointia? Miten rehtori voi edistää työntekijöiden työhyvinvointia? Mistä osatekijöistä työhyvinvointi koostuu kasvatus- ja opetusalan henkilöstön näkökulmasta tarkasteltuna?
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksellisena kehittämishankkeena. Tavoitteena oli kehittää työhyvinvointijohtamista osallistavin menetelmin, työpajatyöskentelynä. Tutkimussuunnitelma esiteltiin yhteistyötahon rehtoreille helmikuussa 2023 ja tämän jälkeen viisi vapaaehtoista rehtoria ilmoitti halukkuutensa osallistua työpajatyöskentelyyn. Työpajatyöskentely ajoittui kevätlukukaudelle 2023.
Kehittämistyön tuloksena, yhteistyössä työpajoihin osallistuneiden rehtoreiden kanssa, valmistui elokuussa 2023 työhyvinvointijohtamisen vuosikello ja kirjallinen tukimateriaali, jossa vuosikellon jaksot esitellään tarkemmin. Kirjallinen tukimateriaali sisältää myös harjoituksia, joita rehtorit voivat käyttää työyhteisöissään työhyvinvointijohtamisen tukena.
Vuosikello esiteltiin yhteistyötahon rehtoreille elokuussa 2023 ennen lukuvuoden 2023-2024 alkua. Rehtoreita ei velvoitettu käyttämään vuosikelloa, vaan sitä tarjottiin heille työhyvinvointijohtamisen tueksi. Syyslukukauden 2023 lopulla yhteistyötahon rehtoreita pyydettiin vastaamaan palautekyselyyn, jonka tarkoituksena oli kartoittaa, onko vuosikello otettu käyttöön ja onko se koettu hyödylliseksi.
Palautekyselyn perusteella saatiin selville, että vaikka rehtorit kokivat työhyvinvointijohtamisen vuosikellon hyödylliseksi, oli sitä käytetty vain vähän työhyvinvointijohtamisen tukena. Palautekyselyssä rehtorit ilmaisivat, että ajanpuute on vaikeuttanut vuosikellon käyttöä.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksellisena kehittämishankkeena. Tavoitteena oli kehittää työhyvinvointijohtamista osallistavin menetelmin, työpajatyöskentelynä. Tutkimussuunnitelma esiteltiin yhteistyötahon rehtoreille helmikuussa 2023 ja tämän jälkeen viisi vapaaehtoista rehtoria ilmoitti halukkuutensa osallistua työpajatyöskentelyyn. Työpajatyöskentely ajoittui kevätlukukaudelle 2023.
Kehittämistyön tuloksena, yhteistyössä työpajoihin osallistuneiden rehtoreiden kanssa, valmistui elokuussa 2023 työhyvinvointijohtamisen vuosikello ja kirjallinen tukimateriaali, jossa vuosikellon jaksot esitellään tarkemmin. Kirjallinen tukimateriaali sisältää myös harjoituksia, joita rehtorit voivat käyttää työyhteisöissään työhyvinvointijohtamisen tukena.
Vuosikello esiteltiin yhteistyötahon rehtoreille elokuussa 2023 ennen lukuvuoden 2023-2024 alkua. Rehtoreita ei velvoitettu käyttämään vuosikelloa, vaan sitä tarjottiin heille työhyvinvointijohtamisen tueksi. Syyslukukauden 2023 lopulla yhteistyötahon rehtoreita pyydettiin vastaamaan palautekyselyyn, jonka tarkoituksena oli kartoittaa, onko vuosikello otettu käyttöön ja onko se koettu hyödylliseksi.
Palautekyselyn perusteella saatiin selville, että vaikka rehtorit kokivat työhyvinvointijohtamisen vuosikellon hyödylliseksi, oli sitä käytetty vain vähän työhyvinvointijohtamisen tukena. Palautekyselyssä rehtorit ilmaisivat, että ajanpuute on vaikeuttanut vuosikellon käyttöä.