Markkinoinnin kehittäminen asiakaskokemuksen kautta : Himos Golf
Ahonen, Eeva (2024)
Ahonen, Eeva
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224939
Tiivistelmä
Asiakaskokemus ja markkinointi ovat kokeneet valtavia muutoksia viimeisten vuosien aikana. Miten pysyä mukana kilpailussa muita yrittäjiä vastaan? Opinnäytetyö tarjoaa asiakaskyselyiden kautta toimeksiantajalle eli Himos Golfille kehittämisehdotuksia markkinointiin ja asiakaskokemukseen. Tarkoituksena on parantaa asiakaskokemusta mahdollisimman monipuolisesti Himos Golfissa ja antaa siihen potentiaalisia ideoita.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee uuden ajan markkinointia sekä asiakaskokemuksen parantamista. Tutkimus toteutettiin Himos Golfin jäsenten avulla. Webropolia hyödyntäen toteutettiin sosiaalisen median asiakastyytyväisyyskysely, johon osallistui 149 jäsentä. Kyselyssä selvitettiin sosiaalisen median päivittäistä käyttöä sekä missä vastaaja seuraa Himos Golfia. Näiden kysymysten pohjalta selvitettiin, mitä toivotaan näkyvän Himos Golfin sosiaalisessa mediassa, sekä omia mietteitä sosiaalisen median toimivuudesta.
Tämän lisäksi tutkittiin Pelaaja ensin -kyselyn avulla tyytyväisyyttä asiakaspalveluun, kisajärjestelyihin sekä johtoon. Pelaaja ensin -kysely oli toteutettu kausien 2022 sekä 2023 jälkeen Himos Golfin jäsenille. Pelaaja ensin -kyselyn tarkoitus oli tukea teoriaosuuden asiakaskokemuksen parantamista, sillä kyselyssä selvitettiin siihen liittyviä kysymyksiä.
Opinnäytetyössä toteutettiin haastattelut kahdelle Himos Golfin työntekijälle sekä yhdelle hallituksen jäsenelle. Jokaiselle esitettiin erilaiset haastattelukysymykset osaamisalueiden mukaan. Erilaisiin haastattelukysymyksiin päädyttiin siitä syystä, että saataisiin mahdollisimman tarkkaa tietoa tietyistä kysymyksistä. Kaikki eivät olisi osanneet työnkuvansa takia vastata samoihin kysymyksiin.
Tutkimukset osoittivat, että kehityskohteita löytyi. Haastattelut ja kyselyt tukivat toinen toisiaan, ja kehittämisehdotukset pohjautuvat kerättyihin vastauksiin. Johto oli alkanut miettimään jo valmiiksi kehittämisehdotuksia tulevalle kaudelle, joten Himos Golf on itsekin löytänyt muutamia ongelmia toiminnastaan. Kehittämisehdotuksien tarkoituksena on parantaa Himos Golfin asiakaskokemusta sekä tuoda mahdollisesti yritykselle lisää arvoa tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee uuden ajan markkinointia sekä asiakaskokemuksen parantamista. Tutkimus toteutettiin Himos Golfin jäsenten avulla. Webropolia hyödyntäen toteutettiin sosiaalisen median asiakastyytyväisyyskysely, johon osallistui 149 jäsentä. Kyselyssä selvitettiin sosiaalisen median päivittäistä käyttöä sekä missä vastaaja seuraa Himos Golfia. Näiden kysymysten pohjalta selvitettiin, mitä toivotaan näkyvän Himos Golfin sosiaalisessa mediassa, sekä omia mietteitä sosiaalisen median toimivuudesta.
Tämän lisäksi tutkittiin Pelaaja ensin -kyselyn avulla tyytyväisyyttä asiakaspalveluun, kisajärjestelyihin sekä johtoon. Pelaaja ensin -kysely oli toteutettu kausien 2022 sekä 2023 jälkeen Himos Golfin jäsenille. Pelaaja ensin -kyselyn tarkoitus oli tukea teoriaosuuden asiakaskokemuksen parantamista, sillä kyselyssä selvitettiin siihen liittyviä kysymyksiä.
Opinnäytetyössä toteutettiin haastattelut kahdelle Himos Golfin työntekijälle sekä yhdelle hallituksen jäsenelle. Jokaiselle esitettiin erilaiset haastattelukysymykset osaamisalueiden mukaan. Erilaisiin haastattelukysymyksiin päädyttiin siitä syystä, että saataisiin mahdollisimman tarkkaa tietoa tietyistä kysymyksistä. Kaikki eivät olisi osanneet työnkuvansa takia vastata samoihin kysymyksiin.
Tutkimukset osoittivat, että kehityskohteita löytyi. Haastattelut ja kyselyt tukivat toinen toisiaan, ja kehittämisehdotukset pohjautuvat kerättyihin vastauksiin. Johto oli alkanut miettimään jo valmiiksi kehittämisehdotuksia tulevalle kaudelle, joten Himos Golf on itsekin löytänyt muutamia ongelmia toiminnastaan. Kehittämisehdotuksien tarkoituksena on parantaa Himos Golfin asiakaskokemusta sekä tuoda mahdollisesti yritykselle lisää arvoa tulevaisuudessa.