Pikkulinnun musiikkimetsä. Musiikillisen metsäretkikohteen lanseeraus ja kehittäminen.
Nieminen, Henna (2024)
Nieminen, Henna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224977
Tiivistelmä
Pikkulinnun musiikkimetsä on Itä-Uudellamaalla, Lapinjärven Kimonkylässä sijaitseva mu- siikillinen metsäretkikohde. Musiikkimetsän toiminnasta vastaa yleishyödyllinen yhdistys Luojan Kämmenellä ry. Kohde yhdistää luonnon ja musiikin hyvinvointivaikutukset ja tarjoaa yhteisöllisyyttä. Pikkulinnun musiikkimetsässä järjestettiin ensimmäinen tilaisuus jouluna 2022. Vuonna 2023 toimintaa on tarkoitus kehittää ja avata retkikohteeksi tarjoten omatoimista retkeilyä, metsämuskareita, konsertteja, ryhmävierailuja ja tapahtumia. Tutkimuksellisessa kehittämistyössä tavoitteena on käynnistää Pikkulinnun musiikkimetsän toiminta, seurata sen kehittämisprosessia ja tehdä kehittämissuunnitelma kokemuksen ja palautteiden perusteella vuodelle 2024. Tapaustutkimuksessa tutkimusmetodina käytetään laadullisia menetelmiä ja hyödynnetään palvelumuotoilua. Tutkimuskysymyksinä oli 1. millaista palautetta Pikkulinnun musiikkimetsä saa, 2. millaisena toimintaa on kannattavaa jatkaa ja 3. miten sitä voidaan parantaa.
Kohteessa vieraili opinnäytetyöprosessin aikana yli 450 henkilöä. Omatoimisten retkeilijöiden lisäksi Pikkulinnun musiikkimetsässä järjestettiin seitsemän ryhmävierailua, seitsemän muskaria, neljä musiikki-iltaa, syntymäpäivät ja kaksi tapahtumaa. Käyttäjiltä kerättiin palautetta kyselylomakkeella, joiden avulla retkikohdetta pystyttiin kehittämään jo opinnäytetyön aikana.
Palautetta saatiin myös vieraskirjamerkintöihin, sosiaalisen median kautta sekä suullisesti ja havainnoimalla. Muina aineistonhankinta menetelminä oli yhdistyksen toimihenkilöiden haastattelu sekä viiden kohteen vertailukehittäminen ja toiminnasta vastaavan haastattelu. Konkreettisena tuotoksena syntyi esite tulevalle kaudelle ja viestintästrategia. Työn tuloksena voidaan todeta, että Pikkulinnun musiikkimetsän toiminnalle on kysyntää ja palaute pääosin positiivista. Toimintaa on kannattavaa jatkaa, erityisesti ryhmävierailuihin panostamalla.
Käyttäjien tyytyväisyyttä pystytään lisäämään panostamalla opasteisiin sekä metsämuusikon läsnäololla. Käyttäjillä on toiveena pystyä hankkimaan eväitä ja matkamuistoja. Kohteen markkinoinnissa kannattaa panostaa sosiaaliseen mediaan sekä siihen, että retkeilykokemuksesta jää mahdollisimman hyvä ja retkeilijät suosittelevat paikkaa muille.
Kohteessa vieraili opinnäytetyöprosessin aikana yli 450 henkilöä. Omatoimisten retkeilijöiden lisäksi Pikkulinnun musiikkimetsässä järjestettiin seitsemän ryhmävierailua, seitsemän muskaria, neljä musiikki-iltaa, syntymäpäivät ja kaksi tapahtumaa. Käyttäjiltä kerättiin palautetta kyselylomakkeella, joiden avulla retkikohdetta pystyttiin kehittämään jo opinnäytetyön aikana.
Palautetta saatiin myös vieraskirjamerkintöihin, sosiaalisen median kautta sekä suullisesti ja havainnoimalla. Muina aineistonhankinta menetelminä oli yhdistyksen toimihenkilöiden haastattelu sekä viiden kohteen vertailukehittäminen ja toiminnasta vastaavan haastattelu. Konkreettisena tuotoksena syntyi esite tulevalle kaudelle ja viestintästrategia. Työn tuloksena voidaan todeta, että Pikkulinnun musiikkimetsän toiminnalle on kysyntää ja palaute pääosin positiivista. Toimintaa on kannattavaa jatkaa, erityisesti ryhmävierailuihin panostamalla.
Käyttäjien tyytyväisyyttä pystytään lisäämään panostamalla opasteisiin sekä metsämuusikon läsnäololla. Käyttäjillä on toiveena pystyä hankkimaan eväitä ja matkamuistoja. Kohteen markkinoinnissa kannattaa panostaa sosiaaliseen mediaan sekä siihen, että retkeilykokemuksesta jää mahdollisimman hyvä ja retkeilijät suosittelevat paikkaa muille.