Vauvan ja leikki-ikäisen lapsen keuhkokuvantaminen video-oppaat
Sihvonen, Joonas; Kaleva, Henna; Julin, Elina (2024)
Sihvonen, Joonas
Kaleva, Henna
Julin, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403255105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403255105
Tiivistelmä
Keuhkokuvantamisessa tutkitaan keuhkojen yleistilaa ja mahdollisia keuhkosairauksia, minkä vuoksi kuvantamismenetelmänä tutkimus on tärkeä. Keuhkokuvantaminen on nopea tutkimus ja hyödyllinen potilaan hoitopolun kannalta. Leikki-ikäisten ja vauvan kuvantamisessa on erityispiirteitä, joita täytyy ottaa huomioon tutkimuksen aikana. Lasten röntgentutkimuksissa tulee huomioida tarkasti lasten saama säteilyannos, sillä lasten kudokset ovat herkempiä säteilyn haitallisille vaikutuksille kuin aikuisten, lisäksi lasten elinajanodote on pidempi.
Opinnäytetyöstämme syntyi kolmen erillisen videon kokonaisuus keskosen ja leikki-ikäisen keuhkokuvantamistutkimuksesta röntgenhoitajille, jotka perehtyvät lasten kuvantamiseen Oulun yliopistollisessa sairaalassa. Toimeksiantajana toimi Oulun yliopistollisen sairaalan B-kuvantamisen yksikkö. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä realistiset ja hyödylliset videot, joita röntgenhoitajat, jotka perehtyvät lasten kuvantamiseen voisivat hyödyntää. Videot kuvattiin kolmena päivänä Oulun yliopistollisen sairaalan B-kuvantamisen yksikön lastenröntgenin ja lasten teho-osaston tiloissa.
Video-oppaissa kerrotaan mitä röntgenhoitaja tekee tutkimuksen aikana, mitä esivalmisteluja tutkimukseen kuuluu ja mitä tutkimuksen jälkeen tehdään. Videoissa esittelemme tilanteet ennakkovalmisteluista tutkimuksen suorittamiseen saakka. Teimme kaksi videota keskosen kuvantamisesta keskosnuken avulla, joista ensimmäisessä videossa käydään yksityiskohtaisemmin läpi tutkimukseen liittyvistä vaiheista ja toisessa videossa käydään tilannekohtaisesti tutkimus läpi hyödyntäen ensimmäisen videon toimintatapoja. Kolmannessa videossa käsitellään leikki-ikäisen potilaan keuhkokuvantamisen suorittaminen ja tutkimuksen erityispiirteet, jotka täytyy huomioida. Videot tulevat olemaan Oulun yliopistollisen sairaalan intrassa käytettävissä. Videomuotoinen materiaali voi olla mielekkäämpi tapa perehtyä sekä tehokkaampi tapa oppia verrattuna kirjallisen tiedon lukemiseen. Hyvä perehtyminen voi lieventää perehtyvän röntgenhoitajan kynnystä suorittaa tutkimuksia ja nopeuttaa tutkimuksen suorittamista sekä parantaa tutkimuksen laatua.
Arvioimme videoiden laatua Webropol-kyselyn avulla. Lähetimme kyselyn sähköpostitse B-kuvantamisen yksikölle, sekä Oulun ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoille. Palautteisiin vastanneet kokivat videoiden olevan selkeitä, laadukkaita ja videot esittelivät kaikki olennaiset vaiheet kuvantamisprosessista. Jatkokehitysehdotuksena on, että keskosen kuvantamisen videoita voitaisiin käyttää perehdytysmateriaalina teho-osastolla työskenteleville hoitajille. Toisena ehdotuksena on, että lastenröntgeniin potilaille tehtäisiin opas uuden sairaalan lasten röntgenissä käymisestä.
Opinnäytetyöstämme syntyi kolmen erillisen videon kokonaisuus keskosen ja leikki-ikäisen keuhkokuvantamistutkimuksesta röntgenhoitajille, jotka perehtyvät lasten kuvantamiseen Oulun yliopistollisessa sairaalassa. Toimeksiantajana toimi Oulun yliopistollisen sairaalan B-kuvantamisen yksikkö. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä realistiset ja hyödylliset videot, joita röntgenhoitajat, jotka perehtyvät lasten kuvantamiseen voisivat hyödyntää. Videot kuvattiin kolmena päivänä Oulun yliopistollisen sairaalan B-kuvantamisen yksikön lastenröntgenin ja lasten teho-osaston tiloissa.
Video-oppaissa kerrotaan mitä röntgenhoitaja tekee tutkimuksen aikana, mitä esivalmisteluja tutkimukseen kuuluu ja mitä tutkimuksen jälkeen tehdään. Videoissa esittelemme tilanteet ennakkovalmisteluista tutkimuksen suorittamiseen saakka. Teimme kaksi videota keskosen kuvantamisesta keskosnuken avulla, joista ensimmäisessä videossa käydään yksityiskohtaisemmin läpi tutkimukseen liittyvistä vaiheista ja toisessa videossa käydään tilannekohtaisesti tutkimus läpi hyödyntäen ensimmäisen videon toimintatapoja. Kolmannessa videossa käsitellään leikki-ikäisen potilaan keuhkokuvantamisen suorittaminen ja tutkimuksen erityispiirteet, jotka täytyy huomioida. Videot tulevat olemaan Oulun yliopistollisen sairaalan intrassa käytettävissä. Videomuotoinen materiaali voi olla mielekkäämpi tapa perehtyä sekä tehokkaampi tapa oppia verrattuna kirjallisen tiedon lukemiseen. Hyvä perehtyminen voi lieventää perehtyvän röntgenhoitajan kynnystä suorittaa tutkimuksia ja nopeuttaa tutkimuksen suorittamista sekä parantaa tutkimuksen laatua.
Arvioimme videoiden laatua Webropol-kyselyn avulla. Lähetimme kyselyn sähköpostitse B-kuvantamisen yksikölle, sekä Oulun ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoille. Palautteisiin vastanneet kokivat videoiden olevan selkeitä, laadukkaita ja videot esittelivät kaikki olennaiset vaiheet kuvantamisprosessista. Jatkokehitysehdotuksena on, että keskosen kuvantamisen videoita voitaisiin käyttää perehdytysmateriaalina teho-osastolla työskenteleville hoitajille. Toisena ehdotuksena on, että lastenröntgeniin potilaille tehtäisiin opas uuden sairaalan lasten röntgenissä käymisestä.