Työhyvinvoinnin johtaminen on lähijohtajan keskeinen kompetenssi
Jalonen, Päivi; Kajula, Outi; Päätalo, Kati (2024)
Jalonen, Päivi
Kajula, Outi
Päätalo, Kati
Oulun ammattikorkeakoulu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032612957
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032612957
Tiivistelmä
Artikkelissa kuvataan sosiaali- ja terveysalan johtamisen ja kehittämisen YAMK-opinnäytetyöstä ”Ennakoiva näkökulma työhyvinvoinnin johtamisessa. Työkaluja työntekijän, lähiesihenkilön ja organisaation käyttöön” esiin nousseita lähijohtajan kompetensseja, jotka liittyvät työhyvinvoinnin johtamiseen. Näitä kompetensseja ovat ennakoiva ja tulevaisuusorientoinut työhyvinvoinnin johtaminen, vuorovaikutustaitojen hallinta, psykologisen turvallisuuden edistäminen, palveleva johtaminen ja strateginen työhyvinvoinnin johtaminen. Lähijohtajan rooli työhyvinvoinnin johtamisessa on olennainen ja koulutuksen, organisaatiotason määrittelyn ja itsereflektion kautta on tärkeä todentaa ja varmistaa laadukas sotealan lähijohtaminen nyt ja tulevaisuudessa.