Tuotemarkkinointimateriaalien analyysi ja kehittäminen : case: Sandvik Mining & Construction Oy
Zyl, Bartlomiej (2024)
Zyl, Bartlomiej
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403265158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403265158
Tiivistelmä
Tuotepresentaatio on yksi keskeisimmistä työkaluista B2B-maailmassa. B2B-hankinnat ovat usein suuria ja neuvottelut vievät paljon aikaa, joten laaja ja kattava tuotepresentaatio on erityisen tärkeä. Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen tarkoituksena oli analysoida ja kehittää toimeksiantajan Sandvik Mining and Construction Oy tuotemateriaalit.
Toimeksiannon tarve on syntynyt toimeksiantajan brändiuudistuksen myötä. Tavoitteena oli kehittää ja samalla päivittää tuotepresentaatiot uudelle pohjalle, joka on uudistuneen brändin mukainen. Tuloksena toimeksiantajalla on käytettävissä mallipohja, jota voidaan käyttää esimerkkinä seuraavissa tuotepresentaatioiden päivityksissä.
Opinnäytetyö teoriaosuudessa tarkasteltiin brändiuudistusta, toimeksiantajan uutta brändiä ja tuotepresentaation erityispiirteitä. Opinnäytetyötä varten haastateltiin brändimanageria ja käytettiin kyselyitä, sekä SWOT-analyysiä hyödyksi. Jatkokehitysideoissa kerrotaan mitä tietoja kannattaa vielä lisätä tuotepresentaatioihin ja esitetään muutama työkalu päivitysprosessin parantamiseksi. Product presentation is one of the key tools in the B2B world. B2B purchases are often large, and negotiations are time-consuming, so a broad and comprehensive product presentation is particularly important. This thesis is functional and aims to analyze and develop the product materials of the commissioning company, Sandvik Mining and Construction Ltd.
The need for the assignment has arisen from the company's rebranding. The aim was to develop and update the product presentations to a new basis in line with the brand. The updated presentations will then serve as templates or examples of how to present material using the new brand and can be used for further updates.
The theoretical part of the thesis looked at the brand renewal, the commissioner's new brand and the specific characteristics of the product presentation. For the thesis, the brand manager was interviewed, and surveys and a SWOT analysis were used. Ideas for further development include what information should still be added to the presentations and a few tools to improve the updating process of the product presentations.
Toimeksiannon tarve on syntynyt toimeksiantajan brändiuudistuksen myötä. Tavoitteena oli kehittää ja samalla päivittää tuotepresentaatiot uudelle pohjalle, joka on uudistuneen brändin mukainen. Tuloksena toimeksiantajalla on käytettävissä mallipohja, jota voidaan käyttää esimerkkinä seuraavissa tuotepresentaatioiden päivityksissä.
Opinnäytetyö teoriaosuudessa tarkasteltiin brändiuudistusta, toimeksiantajan uutta brändiä ja tuotepresentaation erityispiirteitä. Opinnäytetyötä varten haastateltiin brändimanageria ja käytettiin kyselyitä, sekä SWOT-analyysiä hyödyksi. Jatkokehitysideoissa kerrotaan mitä tietoja kannattaa vielä lisätä tuotepresentaatioihin ja esitetään muutama työkalu päivitysprosessin parantamiseksi.
The need for the assignment has arisen from the company's rebranding. The aim was to develop and update the product presentations to a new basis in line with the brand. The updated presentations will then serve as templates or examples of how to present material using the new brand and can be used for further updates.
The theoretical part of the thesis looked at the brand renewal, the commissioner's new brand and the specific characteristics of the product presentation. For the thesis, the brand manager was interviewed, and surveys and a SWOT analysis were used. Ideas for further development include what information should still be added to the presentations and a few tools to improve the updating process of the product presentations.