Opiskelukykyisyyttä opiskelutaitoja vahvistamalla: opas korkeakouluopiskelijan opintojen sujuvoittamiseen
Blomqvist, Mira (2024)
Blomqvist, Mira
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403255133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403255133
Tiivistelmä
Tämä kehittämispainotteinen opinnäytetyö on osa Diakonia-ammattikorkeakoulun YTYÄ opiskeluun-hanketta. Opinnäytetyössä tuotettiin tiedonhaun perusteella löydettyjen lähdemateriaalien pohjalta opas yhteistyökumppanin ja Diakonia-ammattikorkeakoulun sisäiseen käyttöön. Tarkastelen opinnäytetyössä yleisesti yhteistyökumppanin ehdotelmaa teemoista hyödyntäen niihin liittyvää ajankohtaista ja relevanttia kirjallisuutta, tutkimusartikkeleita ja verkkosivuja. Etsin tutkimusartikkeleita tieteellisiä aineistoja sisältävistä tietokannoista. Opinnäytetyön opasta varten tehty tiedonhaullinen katsaus keskittyy seuraaviin itseohjautuvan korkeakouluopiskelun merkittäviin teemoihin: opiskelumotivaatio, opiskeluun liittyvät tunteet, opiskelutekniikat sekä ajanhallinta, suunnittelu ja aikaansaamisen taidot. Digiopas on tarkoitettu korkeakouluopiskelijoiden opiskelukyvyn vahvistamisen sekä opiskelutaitojen kehittämisen tueksi tutkinnosta riippumatta.
Digiopas on kolmiosainen ja se huomioi erilaiset aikuisopiskelijat. Oppaan ensimmäinen osio käsittelee opiskelukykyä, opiskelutaitoja ja oppimistyylejä sekä tarjoaa vinkkejä ja opastusta erilaisiin oppimisvaikeuksiin. Oppaan toinen osa sisältää infograafimaisia materiaaleja itseohjautuvan opiskelun tehostamiseen ja jaksamisen tueksi. Oppaan viimeinen osa sisältää matalan kynnyksen maksuttomia tukipalveluja korkeakouluopiskelijoille. Digiopas soveltuu itsenäiseen opiskeluun, reflektoinnin tueksi ja ryhmätyöskentelyyn. Materiaalit soveltuvat oppimiselle avoimen sekä opiskeluun innostavan ympäristön kehittämiseen, missä oppiminen, yrittäminen, erehtyminen, keksiminen sekä oivaltaminen ovat kaikille mahdollisia myönteisiä kokemuksia.
Opasta on suunniteltu, toteutettu ja arvioitu hankkeen projektipäällikön kanssa. Yhteiskehittämisen menetelmin tehty opas on lähetetty hankkeen vertaisopiskelijoille palautekeruuta varten sekä esitelty hankkeen projektipäällikön toimesta Diakin henkilökunnalle. Opinnäytetyön johtopäätöksenä monenlaiset tekijät vaikuttavat korkeakouluopiskelijoiden opiskelukykyyn, kuten esimerkiksi elämäntilanteen suotuisuus, opiskelumetodit, sisäinen motivaatio sekä opiskelujen ja tutkinnon merkityksellisenä pitäminen. Muita opiskelukykyyn vaikuttavia tekijöitä ovat mm. sosioekonominen asema, taloudelliset ongelmat, oppimishaasteet, sairaudet sekä elämänhallintaan liittyvät tekijät. Huomioimalla mahdolliset oppimisvaikeudet ja korkeakouluopintojen etenemistä haastavat tekijät saavutettavilla tukipalveluilla voidaan vahvistaa korkeakouluopiskelijoiden opiskelukykyä sekä vähentää tutkintojen keskeyttämistä. Kun tuntee itsensä oppijana, on helpompi valjastaa toimivat oppimisen strategiat käyttöön sekä vaikuttaa oppimistilanteisiin ja – ympäristöihin siten, että ne olisivat mahdollisimman suotuisia.
Digiopas on kolmiosainen ja se huomioi erilaiset aikuisopiskelijat. Oppaan ensimmäinen osio käsittelee opiskelukykyä, opiskelutaitoja ja oppimistyylejä sekä tarjoaa vinkkejä ja opastusta erilaisiin oppimisvaikeuksiin. Oppaan toinen osa sisältää infograafimaisia materiaaleja itseohjautuvan opiskelun tehostamiseen ja jaksamisen tueksi. Oppaan viimeinen osa sisältää matalan kynnyksen maksuttomia tukipalveluja korkeakouluopiskelijoille. Digiopas soveltuu itsenäiseen opiskeluun, reflektoinnin tueksi ja ryhmätyöskentelyyn. Materiaalit soveltuvat oppimiselle avoimen sekä opiskeluun innostavan ympäristön kehittämiseen, missä oppiminen, yrittäminen, erehtyminen, keksiminen sekä oivaltaminen ovat kaikille mahdollisia myönteisiä kokemuksia.
Opasta on suunniteltu, toteutettu ja arvioitu hankkeen projektipäällikön kanssa. Yhteiskehittämisen menetelmin tehty opas on lähetetty hankkeen vertaisopiskelijoille palautekeruuta varten sekä esitelty hankkeen projektipäällikön toimesta Diakin henkilökunnalle. Opinnäytetyön johtopäätöksenä monenlaiset tekijät vaikuttavat korkeakouluopiskelijoiden opiskelukykyyn, kuten esimerkiksi elämäntilanteen suotuisuus, opiskelumetodit, sisäinen motivaatio sekä opiskelujen ja tutkinnon merkityksellisenä pitäminen. Muita opiskelukykyyn vaikuttavia tekijöitä ovat mm. sosioekonominen asema, taloudelliset ongelmat, oppimishaasteet, sairaudet sekä elämänhallintaan liittyvät tekijät. Huomioimalla mahdolliset oppimisvaikeudet ja korkeakouluopintojen etenemistä haastavat tekijät saavutettavilla tukipalveluilla voidaan vahvistaa korkeakouluopiskelijoiden opiskelukykyä sekä vähentää tutkintojen keskeyttämistä. Kun tuntee itsensä oppijana, on helpompi valjastaa toimivat oppimisen strategiat käyttöön sekä vaikuttaa oppimistilanteisiin ja – ympäristöihin siten, että ne olisivat mahdollisimman suotuisia.