Päiväkirja tavoitteiden suunnittelemisesta ja saavuttamisesta
Kujala, Pirre (2024)
Kujala, Pirre
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403265207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403265207
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan ammatillista kehittymistä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä kahdeksan viikon seurantajakson ajan tammikuusta maaliskuuhun 2024. Seurantajakson tarkoituksena on seurata asetettujen viikkotavoitteiden toteutumista ja jokaista viikkoa analysoidaan viikon päätteeksi tarkastelemalla sitä sen onnistumisien ja epäonnistumisien avulla. Päiväkirjassa seurataan työpäiviä, suunnittelemalla joka aamu päivän tavoitteet ja arvioimalla päivän päätteeksi, täyttyivätkö tavoitteet. Viikkotasolla arvioidaan opinnäytetyön teemojen toteutumista.
Opinnäytetyön johdannossa kuvaillaan lyhyesti tekijän työuraa alalla aloittamisen hetkestä tähän päivään kertomalla työympäristöstä ja tämänhetkisistä työtehtävistä. Opinnäytetyön ja seurantajakson päättää pohdinta, jossa tekijä pohtii tavoitteidensa saavuttamista ja työn seurannasta ja sen analysoimisesta saavuttamiaan hyötyjä.
Opinnäytetyön tekijä työskentelee kotimaisessa ohjelmistoyrityksessä X, joka tarjoaa palveluita datan, pilvipalveluiden ja automaation osa-alueilla. Tekijä aloittaa IT-konsulttina, Solution consultant-tehtävässä, seurantajakson aikana uudessa projektissa, jossa tehdään kehitystyötä eri aihioiden parissa asiakkaalle Y. Seurantajaksolla seurataan tekijän kehittymistä projektissa seuraavien teemojen näkökulmasta: töiden organisointi, yhteistyön kehittäminen, asetettujen tavoitteiden saavuttaminen ja töiden sisäistäminen aikataulullisesti. Tekijä aloittaa projektiin perehtymisen opinnäytetyön seurantaviikolla kolme ja suorittaa samalla töiden ja tavoitteiden fokusoimiseen liittyvää kurssia, jonka opit kantavat opinnäytetyön loppuun saakka. Seurantajakson aikana pääasialliset työtehtävät ovat määrittelyiden kirjoittaminen sekä perehtyminen uuteen työympäristöön.
Raportin tietoperusta koostuu pääasiassa työn luonteeseen kuuluvista teoksista, mutta se pitää sisällään myös työn organisointiin ja työhyvinvointiin liittyviä aiheita, sillä ne nousevat työn edetessä tärkeään rooliin tekijän ymmärtäessä kuinka laaja-alaisesti esimerkiksi stressi vaikuttaa työssäjaksamiseen. Pohdinnassa tekijä kertoo havainneensa, kuinka paljon työn suunnittelemisesta seurantajakson aikana on ollut hyötyä, sillä suunnittelulla saavutettiin asetetut päivä- ja viikkotavoitteet, joka vähensi työstressiä. Päiväkirja ammatillisesta kehittymisestä opinnäytetyönä toi tekijän arkeen rutiineja, jotka jäävät käyttöön ja jonka aiheisiin tekijä uskoo palaavansa tasaisin väliajoin tulevaisuudessa.
Oman työskentelyn seuraaminen ammatillisen kehittymisen näkökulmasta oli tekijälle arvokasta oppia, joka näkyy korkeampana ammatillisena itsevarmuutena ja luottavaisuutena hyvään menestykseen työelämässä jatkossa.
Opinnäytetyön johdannossa kuvaillaan lyhyesti tekijän työuraa alalla aloittamisen hetkestä tähän päivään kertomalla työympäristöstä ja tämänhetkisistä työtehtävistä. Opinnäytetyön ja seurantajakson päättää pohdinta, jossa tekijä pohtii tavoitteidensa saavuttamista ja työn seurannasta ja sen analysoimisesta saavuttamiaan hyötyjä.
Opinnäytetyön tekijä työskentelee kotimaisessa ohjelmistoyrityksessä X, joka tarjoaa palveluita datan, pilvipalveluiden ja automaation osa-alueilla. Tekijä aloittaa IT-konsulttina, Solution consultant-tehtävässä, seurantajakson aikana uudessa projektissa, jossa tehdään kehitystyötä eri aihioiden parissa asiakkaalle Y. Seurantajaksolla seurataan tekijän kehittymistä projektissa seuraavien teemojen näkökulmasta: töiden organisointi, yhteistyön kehittäminen, asetettujen tavoitteiden saavuttaminen ja töiden sisäistäminen aikataulullisesti. Tekijä aloittaa projektiin perehtymisen opinnäytetyön seurantaviikolla kolme ja suorittaa samalla töiden ja tavoitteiden fokusoimiseen liittyvää kurssia, jonka opit kantavat opinnäytetyön loppuun saakka. Seurantajakson aikana pääasialliset työtehtävät ovat määrittelyiden kirjoittaminen sekä perehtyminen uuteen työympäristöön.
Raportin tietoperusta koostuu pääasiassa työn luonteeseen kuuluvista teoksista, mutta se pitää sisällään myös työn organisointiin ja työhyvinvointiin liittyviä aiheita, sillä ne nousevat työn edetessä tärkeään rooliin tekijän ymmärtäessä kuinka laaja-alaisesti esimerkiksi stressi vaikuttaa työssäjaksamiseen. Pohdinnassa tekijä kertoo havainneensa, kuinka paljon työn suunnittelemisesta seurantajakson aikana on ollut hyötyä, sillä suunnittelulla saavutettiin asetetut päivä- ja viikkotavoitteet, joka vähensi työstressiä. Päiväkirja ammatillisesta kehittymisestä opinnäytetyönä toi tekijän arkeen rutiineja, jotka jäävät käyttöön ja jonka aiheisiin tekijä uskoo palaavansa tasaisin väliajoin tulevaisuudessa.
Oman työskentelyn seuraaminen ammatillisen kehittymisen näkökulmasta oli tekijälle arvokasta oppia, joka näkyy korkeampana ammatillisena itsevarmuutena ja luottavaisuutena hyvään menestykseen työelämässä jatkossa.