Työelämäpalautteen käsittelyprosessin kehittäminen osana ammatillisen koulutuksen laatua
Pyöriä, Katri (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275317
Tiivistelmä
Työnantajaorganisaatiot ja työpaikoilla toimivat henkilöt ovat ammatillisen koulutuksen järjestäjän tärkeitä yhteistyökumppaneita ja asiakkaita, joille ja joiden kanssa ammatillista koulutusta toteutetaan ja kehitetään. Yhtenä keinona tähän on työelämäpalautteen kerääminen ja käsittely. Työelämäpalautteella tarkoitetaan eräänlaista asiakaspalautekyselyä, jonka avulla oppilaitos ja muut koulutuksen toimijat haluavat kuulla työelämän kokemuksia koulutuksen järjestäjien tarjoamista palveluista. Työelämäpalautteen kerääminen ja sisältö määritellään ammatillista koulutusta koskevassa lainsäädännössä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä kehittämistyö, joka parantaisi toimeksiantajan työelämäpalautteen käsittelyprosessia. Opinnäytetyötä aloitettaessa toimeksiantaja oli tunnistanut joitakin puutteita palautteen käsittelyprosessissa. Lisäksi kahden oppilaitoksen yhdistyminen toi tarpeen kehittää prosesseja.
Kehittämistyö toteutettiin syklisen kehittämisprosessin mukaisesti, jossa suunnittelu-, toteuttamis-, havainnointi- ja arviointivaiheet seurasivat toisiaan. Kehittämistyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin ja lähestymistapana käytettiin toimintatutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin käyttäen työpajaa ja benchmarkingia menetelminä. Kerätyn aineiston analyysin ja luokittelun jälkeen muodostettiin tulokset.
Tutkimusaineiston päätuloksena opinnäytetyössä esitellään prosessikaavio toimeksiantajan käyttöön. Prosessikaaviossa kuvataan oppilaitoksen koulutusalakohtainen työelämäpalautteen käsittelyprosessi. Prosessikaavioon on kytketty toiminnan parantamisen idea. Toimintaa tulee parantaa aktiivisesti esimerkiksi osaamisen kehittämisen keinoin. Prosessikaaviota arvioitaessa todettiin, että se tarvitsee muutamia teknisiä täydennyksiä. Lisäksi käyttöönoton yhteydessä prosessikaavion rinnalla tulee olla ohjeistus. Kun käsittelyprosessi liitetään osaksi toimeksiantajan toiminnanohjausjärjestelmää, on mahdollista havainnoida aikaisempaa paremmin työelämäpalautteen käsittelyä, vastausmäärien ja tuloksien kehittymistä. Huolellinen ja systemaattinen, toimijoiden itsensä laatima, palautteenkäsittelyprosessi varmistaa osaltaan toimeksiantajan strategian ja ammatillisen koulutuksen laatutavoitteiden toteutumista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä kehittämistyö, joka parantaisi toimeksiantajan työelämäpalautteen käsittelyprosessia. Opinnäytetyötä aloitettaessa toimeksiantaja oli tunnistanut joitakin puutteita palautteen käsittelyprosessissa. Lisäksi kahden oppilaitoksen yhdistyminen toi tarpeen kehittää prosesseja.
Kehittämistyö toteutettiin syklisen kehittämisprosessin mukaisesti, jossa suunnittelu-, toteuttamis-, havainnointi- ja arviointivaiheet seurasivat toisiaan. Kehittämistyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin ja lähestymistapana käytettiin toimintatutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin käyttäen työpajaa ja benchmarkingia menetelminä. Kerätyn aineiston analyysin ja luokittelun jälkeen muodostettiin tulokset.
Tutkimusaineiston päätuloksena opinnäytetyössä esitellään prosessikaavio toimeksiantajan käyttöön. Prosessikaaviossa kuvataan oppilaitoksen koulutusalakohtainen työelämäpalautteen käsittelyprosessi. Prosessikaavioon on kytketty toiminnan parantamisen idea. Toimintaa tulee parantaa aktiivisesti esimerkiksi osaamisen kehittämisen keinoin. Prosessikaaviota arvioitaessa todettiin, että se tarvitsee muutamia teknisiä täydennyksiä. Lisäksi käyttöönoton yhteydessä prosessikaavion rinnalla tulee olla ohjeistus. Kun käsittelyprosessi liitetään osaksi toimeksiantajan toiminnanohjausjärjestelmää, on mahdollista havainnoida aikaisempaa paremmin työelämäpalautteen käsittelyä, vastausmäärien ja tuloksien kehittymistä. Huolellinen ja systemaattinen, toimijoiden itsensä laatima, palautteenkäsittelyprosessi varmistaa osaltaan toimeksiantajan strategian ja ammatillisen koulutuksen laatutavoitteiden toteutumista.