Barlastrengöringssystemet på ro-ro-fartyget Finnmill
Hannus, Adam; Lybäck, Victor (2024)
Hannus, Adam
Lybäck, Victor
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403285380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403285380
Tiivistelmä
Sjöfarten är den största och mest kostnadseffektiva formen av godstransport i dagsläget. När fartyg för med sig främmande mikrober och bakterier i sina barlasttankar från ett hav till ett annat kan det dock ha stora konsekvenser. Invasiva arter kan pumpas ut och förstöra lokala livsformer i vattnen. Lösningen till detta är barlastrengöringssystem som rengör vattnet före det pumpas in och ut ur fartygen.
Vi undersökte barlastrengöringssystemet på ro-ro-fartyget Finnmill för att ta reda på om det fanns komplikationer under och efter dess installation samt hur det har fungerat under användning. Vi bekantade oss med konventioner gällande barlasthantering och barlastrengöring samt intervjuade fartygets besättning och Finnlines dåvarande inköpsansvarige för att få reda på närmare hur det gick till när systemet skaffades och hur systemet har fungerat.
Resultatet visar att barlastrengöringssystemet nog fungerar som det skall men i.o.m. att det är installerat som retrofit är det därmed begränsat av bl.a. befintliga rörledningar som begränsar dess kapacitet och att det är svårt att integrera med föråldrade automationssystem. Detta leder slutligen till att barlastoperationerna är långsammare och mera besvärliga vilket orsakar mera planering och arbete för överstyrmännen som har dessa uppgifter som ansvar. Dessutom kan det orsaka förseningar och ekonomiska förluster för fartyg med snäva tidtabeller om barlastrengöringssystemet inte hinner bli färdigt i tid. I sista hand är det ändå miljön som skonas och det kan man väl inte sätta ett pris på.
Vi undersökte barlastrengöringssystemet på ro-ro-fartyget Finnmill för att ta reda på om det fanns komplikationer under och efter dess installation samt hur det har fungerat under användning. Vi bekantade oss med konventioner gällande barlasthantering och barlastrengöring samt intervjuade fartygets besättning och Finnlines dåvarande inköpsansvarige för att få reda på närmare hur det gick till när systemet skaffades och hur systemet har fungerat.
Resultatet visar att barlastrengöringssystemet nog fungerar som det skall men i.o.m. att det är installerat som retrofit är det därmed begränsat av bl.a. befintliga rörledningar som begränsar dess kapacitet och att det är svårt att integrera med föråldrade automationssystem. Detta leder slutligen till att barlastoperationerna är långsammare och mera besvärliga vilket orsakar mera planering och arbete för överstyrmännen som har dessa uppgifter som ansvar. Dessutom kan det orsaka förseningar och ekonomiska förluster för fartyg med snäva tidtabeller om barlastrengöringssystemet inte hinner bli färdigt i tid. I sista hand är det ändå miljön som skonas och det kan man väl inte sätta ett pris på.