Julkaisu etsii käyttäjää, tositarkoituksella : hankejulkaisujen hyödyntämisen lisääminen ammattikorkeakoulussa
Tirronen, Johanna (2024)
Tirronen, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403285374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403285374
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön päätavoitteena oli löytää ratkaisuja siihen, miten ammattikorkeakoulun hankkeissa tuotettuja julkaisuja hyödynnettäisiin enemmän. Lähestymistapana oli muotoiluajattelu. Tietopohjan kehittämistyölle muodostivat tietomuotoilu sekä hanketyön juurruttaminen.
Kehittämistyön empiirinen osuus toteutettiin kolmivaiheisesti. Työtä ohjanneet kysymykset vaiheittain olivat: 1) Voisiko julkaisujen muotoilua ja hanketoimijoiden muotoiluosaamista kehittämällä lisätä julkaisujen käyttämistä? 2) Miten hankejulkaisut voisivat nykyistä paremmin juurtua osaksi ammattikorkeakoulun oppimistoimintaa? 3) Olisiko kooste hankejulkaisusta potentiaalinen vakiinnutettava väline erityisesti opettajille julkaisuista viestimisen tueksi? Yksilö- ja ryhmähaastattelujen lisäksi aineistonkeruumenetelminä olivat dokumenttianalyysi, havainnointi sekä tulevaisuutta visioiva työpaja ja yhteissuunnittelun työpaja.
Kehittämistyön tuloksena jäsentyi neljä suuntaa hankejulkaisujen käyttämisen lisäämiseksi ja juurruttamiseksi osaksi oppimistoimintaa: 1) tietoisuuden lisääminen hankejulkaisuista ja hakutoimintojen kehittäminen, 2) julkaisujen sisällön, muodon ja tyylin kohdentaminen, 3) julkaisumuotoiluosaamisen lisääminen sekä 4) julkaisuformaattien päivittäminen tämän päivän ja tulevaisuuden tarpeita vastaaviksi. Kaikki suunnat tunnistettiin olennaisiksi; ensisijaiseksi nousi tietoisuuden kasvattaminen julkaisujen olemassaolosta sekä viestintäkäytänteiden synnyttäminen ja vakiinnuttaminen niihin liittyen. Tähän tarkoitukseen työn kolmannessa vaiheessa kehitettiin ja prototypoitiin väline, julkaisu-CV.
Kehittämistyön empiirinen osuus toteutettiin kolmivaiheisesti. Työtä ohjanneet kysymykset vaiheittain olivat: 1) Voisiko julkaisujen muotoilua ja hanketoimijoiden muotoiluosaamista kehittämällä lisätä julkaisujen käyttämistä? 2) Miten hankejulkaisut voisivat nykyistä paremmin juurtua osaksi ammattikorkeakoulun oppimistoimintaa? 3) Olisiko kooste hankejulkaisusta potentiaalinen vakiinnutettava väline erityisesti opettajille julkaisuista viestimisen tueksi? Yksilö- ja ryhmähaastattelujen lisäksi aineistonkeruumenetelminä olivat dokumenttianalyysi, havainnointi sekä tulevaisuutta visioiva työpaja ja yhteissuunnittelun työpaja.
Kehittämistyön tuloksena jäsentyi neljä suuntaa hankejulkaisujen käyttämisen lisäämiseksi ja juurruttamiseksi osaksi oppimistoimintaa: 1) tietoisuuden lisääminen hankejulkaisuista ja hakutoimintojen kehittäminen, 2) julkaisujen sisällön, muodon ja tyylin kohdentaminen, 3) julkaisumuotoiluosaamisen lisääminen sekä 4) julkaisuformaattien päivittäminen tämän päivän ja tulevaisuuden tarpeita vastaaviksi. Kaikki suunnat tunnistettiin olennaisiksi; ensisijaiseksi nousi tietoisuuden kasvattaminen julkaisujen olemassaolosta sekä viestintäkäytänteiden synnyttäminen ja vakiinnuttaminen niihin liittyen. Tähän tarkoitukseen työn kolmannessa vaiheessa kehitettiin ja prototypoitiin väline, julkaisu-CV.