Digitaalinen markkinointisuunnitelma teollisuusalan yritykselle X : tunnettuuden ja näkyvyyden lisääminen digimarkkinoinnin avulla
Karvonen Penttilä, Kristiina (2024)
Karvonen Penttilä, Kristiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404055802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404055802
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli markkinointisuunnitelman ja uusien verkkosivujen luonti teollisuusalan yritykselle X. Opinnäytetyössä tutkittiin Pohjois-Suomessa toimivalle puuntuotannon yritykselle sopivia markkinointikeinoja. Päätutkimuskysymyksenä oli, miten case yritys voisi saada näkyvyyttä ja tunnettuutta digitaalisen markkinoinnin kanavissa. Tavoitteena oli toteuttaa tutkimuskysymysten mukaisesti tapausyritykselle selkeä markkinointisuunnitelma, jota he voivat lähteä toteuttamaan matalalla kynnyksellä. Tapausyrityksellä ei ennestään ollut markkinointisuunnitelmaa eikä sosiaalisen median kanavia.
Teoriaosuudessa opinnäytetyössä käsiteltiin markkinoinnin eri käsitteitä ja keinoja, jotka tukivat sitten tuotosten toteutumista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Toimeksiantajayrityksen toimitusjohtajan kanssa keskusteltiin yrityksen liiketoiminnasta ja sen tavoitteista. Opinnäytetyössä käytettiin puolistrukturoitua menetelmää teemahaastattelun merkeissä, joka toteutettiin kahdelle teollisuusalan ammattilaiselle. Näiden haastatteluiden pohjalta luotiin someopas tapausyritykselle
Markkinointisuunnitelman toteutukseen selvitettiin alussa tapausyrityksen lähtökohdat, ja tämän pohjalta osana opinnäytetyötä sekä yhtenä toiminnallisena osuutena yritykselle luotiin uudet ja nykyaikaiset verkkosivut, jotka palvelevat heidän tarpeitaan paremmin. Toiminnallisena tuotoksena yritykselle luotiin myös somestrategia, markkinoinnin vuosikello sekä kahdenkuukauden somekalenteri. Tuotokset auttavat yritystä toteuttamaan sosiaalisen median markkinointia suunnitelmallisesti ja johdonmukaisesti, sekä he saavat osviittaa siitä, mitä sisällöntuotanto voisi olla. Tuotokset osoittavat, että on tärkeää ymmärtää digitaalinen markkinointi ja sen suunnittelu kokonaisvaltaisesti sekä ottaa verkkosivuissa huomioon sen sisältö, hakukoneoptimointi, käytettävyys sekä visuaalinen ulkoasu. Nämä tukevat digitaalista läsnäoloa, sekä sen myötä yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Opinnäytetyön avulla tapausyrityksellä on valmiudet toteuttaa digitaalista markkinointia uusien verkkosivujen ja sosiaalisen median oppaan myötä.
Teoriaosuudessa opinnäytetyössä käsiteltiin markkinoinnin eri käsitteitä ja keinoja, jotka tukivat sitten tuotosten toteutumista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Toimeksiantajayrityksen toimitusjohtajan kanssa keskusteltiin yrityksen liiketoiminnasta ja sen tavoitteista. Opinnäytetyössä käytettiin puolistrukturoitua menetelmää teemahaastattelun merkeissä, joka toteutettiin kahdelle teollisuusalan ammattilaiselle. Näiden haastatteluiden pohjalta luotiin someopas tapausyritykselle
Markkinointisuunnitelman toteutukseen selvitettiin alussa tapausyrityksen lähtökohdat, ja tämän pohjalta osana opinnäytetyötä sekä yhtenä toiminnallisena osuutena yritykselle luotiin uudet ja nykyaikaiset verkkosivut, jotka palvelevat heidän tarpeitaan paremmin. Toiminnallisena tuotoksena yritykselle luotiin myös somestrategia, markkinoinnin vuosikello sekä kahdenkuukauden somekalenteri. Tuotokset auttavat yritystä toteuttamaan sosiaalisen median markkinointia suunnitelmallisesti ja johdonmukaisesti, sekä he saavat osviittaa siitä, mitä sisällöntuotanto voisi olla. Tuotokset osoittavat, että on tärkeää ymmärtää digitaalinen markkinointi ja sen suunnittelu kokonaisvaltaisesti sekä ottaa verkkosivuissa huomioon sen sisältö, hakukoneoptimointi, käytettävyys sekä visuaalinen ulkoasu. Nämä tukevat digitaalista läsnäoloa, sekä sen myötä yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Opinnäytetyön avulla tapausyrityksellä on valmiudet toteuttaa digitaalista markkinointia uusien verkkosivujen ja sosiaalisen median oppaan myötä.