Agrologiopiskelijoiden hyvinvointi ja tulevaisuususko : kyselytutkimus Seinäjoen ammattikorkeakoulun opiskelijoille
Hoffman, Piia (2024)
Hoffman, Piia
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156578
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Seinäjoen ammattikorkeakoulussa opiskelevien agrologiopiskelijoiden toimintakykyä ja sitä kuormittavia tekijöitä. Tavoitteena oli selvittää, minkälaisena opiskelijat kuvaavat opiskelukykynsä ja hyvinvointinsa. Hyvinvointi on tärkeä osa jokaisen ihmisen elämää. Hyvinvointi käsitetään yleensä jonkinlaiseksi positiivisten tunnetilojen, kuten onnellisuuden ja optimaalisen tehokkuuden, yhdistelmäksi yksilön elämässä. Hyvinvoinnin eri ongelmat ovat yleistyneet korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa ja tutkimusten mukaan korkeakouluopiskelijoilla on enemmän psyykkistä oireilua ja kuormittuneisuutta suhteessa aikuisväestöön verrattuna.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään opiskelijoiden hyvinvointia opiskelukyvyn näkökulmasta. Koska opiskelukyvyn käsite nitoo yhteen resilienssin, toimijuuden ja tulevaisuususkon käsitteiden sisältöjä opiskelijan näkökulmasta tarkasteltuna, haluttiin myös näitä tarkastella tässä työssä. Agrologiopiskelijoiden hyvinvointia ja toimintakykyä pyrittiin arvioimaan puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, jossa oli sekä määrällisiä kysymyksiä valmiine vastausvaihtoehtoineen että laadullisia, avoimia kysymyksiä. Kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin Webropol-työkalun avulla. Kyselyyn vastasi 137 opiskelijaa, jolloin vastausprosentiksi saatiin 36 %. Valtaosa vastaajista oli 1. tai 2. vuoden naispuolisia päiväopiskelijoita.
Kokemus opiskelukyvystä on aina yksilöllinen ja se näkyi myös opiskelijoiden vastauksissa. Kyselytutkimuksella kuitenkin saatiin arvokasta tietoa opiskelijoiden hyvinvoinnista ja erityisesti opiskelukykyä haastavista tai uhkaavista tekijöistä. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että opiskelijat kokevat opiskelun ja muun elämän yhteensovittamisen haasteelliseksi. Työskentelyn, koulun ja vapaa-ajan yhdistäminen koetaan kuormittavaksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn lisäksi myös heidän tulevaisuususkoaan. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että opiskelijoiden suhtautuminen omaan tulevaisuuteensa ja työllistymiseensä oli positiivista, eikä tulevaisuususko vaikuttaisi horjuvan kriisien keskellä. Vakaan tulevaisuususkon voidaan nähdä olevan paitsi opiskelijoiden, myös suomalaisen yhteiskunnan voimavara.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään opiskelijoiden hyvinvointia opiskelukyvyn näkökulmasta. Koska opiskelukyvyn käsite nitoo yhteen resilienssin, toimijuuden ja tulevaisuususkon käsitteiden sisältöjä opiskelijan näkökulmasta tarkasteltuna, haluttiin myös näitä tarkastella tässä työssä. Agrologiopiskelijoiden hyvinvointia ja toimintakykyä pyrittiin arvioimaan puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, jossa oli sekä määrällisiä kysymyksiä valmiine vastausvaihtoehtoineen että laadullisia, avoimia kysymyksiä. Kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin Webropol-työkalun avulla. Kyselyyn vastasi 137 opiskelijaa, jolloin vastausprosentiksi saatiin 36 %. Valtaosa vastaajista oli 1. tai 2. vuoden naispuolisia päiväopiskelijoita.
Kokemus opiskelukyvystä on aina yksilöllinen ja se näkyi myös opiskelijoiden vastauksissa. Kyselytutkimuksella kuitenkin saatiin arvokasta tietoa opiskelijoiden hyvinvoinnista ja erityisesti opiskelukykyä haastavista tai uhkaavista tekijöistä. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että opiskelijat kokevat opiskelun ja muun elämän yhteensovittamisen haasteelliseksi. Työskentelyn, koulun ja vapaa-ajan yhdistäminen koetaan kuormittavaksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn lisäksi myös heidän tulevaisuususkoaan. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että opiskelijoiden suhtautuminen omaan tulevaisuuteensa ja työllistymiseensä oli positiivista, eikä tulevaisuususko vaikuttaisi horjuvan kriisien keskellä. Vakaan tulevaisuususkon voidaan nähdä olevan paitsi opiskelijoiden, myös suomalaisen yhteiskunnan voimavara.