Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma aloittavalle yritykselle : Back to Fries
Hietala, Eevi (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405049159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405049159
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Back to Fries -yritykselle. Back to Fries on vuonna 2023 Nokialla perustettu avoin yhtiö, jonka konsepti perustuu maalaisranskalaisten myyntiin kesän festivaaleilla ympäri Suomea.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin digimarkkinointia, sosiaalista mediaa ja muita markkinointisuunnitelman luomiseen liittyviä aiheita. Lopullinen markkinointisuunnitelma luotiin käyttäen teoriaosuudessa käsiteltyjä asioita, sekä SWOT- ja benchmarking-analyysejä. Teoriaosuuden kokoamisessa käytettiin apuna Internet-lähteitä ja markkinoinnin kirjallisuutta.
Toiminnallisessa osuudessa käytiin läpi yrityksen lähtökohtia, sekä toteutettiin valitut analyysit. Markkinointisuunnitelmassa keskityttiin Instagramiin ja TikTokiin. Yrityksellä ei ole aiempaa markkinointisuunnitelmaa, eikä sosiaalisen median markkinointi ole ollut säännöllistä. Siksi suunnitelma on tärkeä työkalu yrityksen tulevaisuudelle. Markkinointisuunnitelmassa käsiteltiin yrityksen nykytilaa, tavoitteita, markkinoinnin strategiaa ja sen mittausta, sekä valittujen kanavien käyttämistä yksityiskohtaisesti. Osana suunnitelmaa luotiin vuosisuunnitelma, jota on mahdollista päivittää tulevaisuudessa.
Tuloksena saatiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Tämä luotiin toimeksiantajalle tehostamaan ja kehittämään sosiaalisen median markkinointia.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin digimarkkinointia, sosiaalista mediaa ja muita markkinointisuunnitelman luomiseen liittyviä aiheita. Lopullinen markkinointisuunnitelma luotiin käyttäen teoriaosuudessa käsiteltyjä asioita, sekä SWOT- ja benchmarking-analyysejä. Teoriaosuuden kokoamisessa käytettiin apuna Internet-lähteitä ja markkinoinnin kirjallisuutta.
Toiminnallisessa osuudessa käytiin läpi yrityksen lähtökohtia, sekä toteutettiin valitut analyysit. Markkinointisuunnitelmassa keskityttiin Instagramiin ja TikTokiin. Yrityksellä ei ole aiempaa markkinointisuunnitelmaa, eikä sosiaalisen median markkinointi ole ollut säännöllistä. Siksi suunnitelma on tärkeä työkalu yrityksen tulevaisuudelle. Markkinointisuunnitelmassa käsiteltiin yrityksen nykytilaa, tavoitteita, markkinoinnin strategiaa ja sen mittausta, sekä valittujen kanavien käyttämistä yksityiskohtaisesti. Osana suunnitelmaa luotiin vuosisuunnitelma, jota on mahdollista päivittää tulevaisuudessa.
Tuloksena saatiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Tämä luotiin toimeksiantajalle tehostamaan ja kehittämään sosiaalisen median markkinointia.