Digitalisaatiota tukeva organisaatiomalli kohdeyritykselle : Digitalisoituvan asiakastarpeen vaatimukset R-kioskin tukiorganisaation rakenteelle
Toroska, Antti (2024)
Toroska, Antti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069392
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli löytää digitalisaatiota tukeva organisaatiomalli kohdeyrityksen tukiorganisaatiolle. Rakenteen löytämiseksi tutkimuksessa pyrittiin tunnistamaan kohdeorganisaation mahdollisuudet sekä haastattelututkimuksen, että teoriatiedon valossa. Työn käynnistäjänä toimi kohdeorganisaation tarve uudistua muuttuvan ja digitalisoituvan asiakastarpeen ansiosta. Tutkimuksessa käytetty teoriatieto perustuu prosessirakenteen ja organisaatiotieteen tutkimukseen.
Kehittämistyön lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Tapaustutkimukselle ominaiseen tapaan, tutkimuksen tuloksena selvitettiin kohdeyritykselle spesifi ratkaisumalli. Se, tuleeko se sellaisenaan käyttöön, jää kohdeyrityksen ratkaistavaksi.
Tutkimusmenetelmänä tutkimuksen empiriaosuudessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää haastattelututkimuksen muodossa. Haastattelututkimuksen avulla oli mahdollista selvittää kattavasti kohdeyrityksen johdon näkemys muutoksen tarpeesta.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kattava näkemys muutostarpeista kohdeorganisaation rakenteeseen. Tutkimus pitää sisällään paitsi muutosehdotuksen nykyiseen funktiojakoon, myös kohdeorganisaatiolle uutena elementtinä prosessirakenteen toimimaan matriisissa funktiorakenteen kanssa.
Pohdintaosiossa nostetaan organisaatiorakenteen lisäksi esiin muutamia siihen olennaisesti liittyviä, tutkimuksen kautta esiin nousseita teemoja.
Kehittämistyön lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Tapaustutkimukselle ominaiseen tapaan, tutkimuksen tuloksena selvitettiin kohdeyritykselle spesifi ratkaisumalli. Se, tuleeko se sellaisenaan käyttöön, jää kohdeyrityksen ratkaistavaksi.
Tutkimusmenetelmänä tutkimuksen empiriaosuudessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää haastattelututkimuksen muodossa. Haastattelututkimuksen avulla oli mahdollista selvittää kattavasti kohdeyrityksen johdon näkemys muutoksen tarpeesta.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kattava näkemys muutostarpeista kohdeorganisaation rakenteeseen. Tutkimus pitää sisällään paitsi muutosehdotuksen nykyiseen funktiojakoon, myös kohdeorganisaatiolle uutena elementtinä prosessirakenteen toimimaan matriisissa funktiorakenteen kanssa.
Pohdintaosiossa nostetaan organisaatiorakenteen lisäksi esiin muutamia siihen olennaisesti liittyviä, tutkimuksen kautta esiin nousseita teemoja.