Prosessinhoitajan työnopastuksen kehittäminen
Luokkanen, Sakke (2018)
Luokkanen, Sakke
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810047
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli prosessinhoitajan työnopastuksen kehittäminen. Työ tehtiin Stora Enso Oyj:n Oulun tehtaiden paperikonelinja 6:lle (PK6). Työnopastuksen kehittämisen pilottikohteena toimi paperikoneen koneenhoitajan työnopastuksen parantaminen ja tehostaminen. Työn tavoitteena oli työnopastuksen nykytilan kartoituksen pohjalta valmistella työnopastuksen kehitysmenetelmät. Tärkein osa-alue oli oppimisen varmistamiseen liittyvä näyttötehtävämalli, joka on tarkoitus ottaa tulevaisuudessa käyttöön kaikkiin PK6-linjan vakanssien työnopastukseen.
Työn rajaamiseksi pääpaino työssä oli opastusvaiheeseen järjestettävien näyttötehtävien rakentaminen koneenhoitajan vakanssille. Opinnäytetyössä pohdittiin myös hiljaisen tiedon siirtämistä työnopastuksessa sekä työnopastuksen viiden askeleen menetelmän soveltamista tehtaan työnopastusjaksolla. Työn aikataulu jaksottui perehdyttämisen ja työnopastuksen teoriaan syventymisestä, tehtaan työnopastuksen nykytilan kartoituksesta sekä käytännön osasta. Käytännön osa sisälsi näyttötehtävämallin rakentamisen sekä viiden askeleen menetelmän ja hiljaisen tiedon tukimateriaalin liittämisen työnopastussuunnitelmaan.
Työnopastuksen nykytilan kartoitus ja paperikoneen koneenhoitajan tehtävän kuvaus tehtiin omien kokemuksien kautta sekä tehtaan hakemistoissa olevien tietojen ja PK6:n henkilöstön haastattelujen pohjalta. Oheismateriaalin lisääminen työnopastussuunnitelmaan viiden askeleen menetelmästä ja hiljaisesta tiedosta tapahtui työnopastuksen teoriaan perehtymisen myötä. Työn käytännön osuus eli näyttötehtävien valinta ja laatiminen tehtiin koneenhoitajia haastattelemalla sekä tehtaan hakemistoista saatavien tietojen avulla.
Työn rajaamiseksi pääpaino työssä oli opastusvaiheeseen järjestettävien näyttötehtävien rakentaminen koneenhoitajan vakanssille. Opinnäytetyössä pohdittiin myös hiljaisen tiedon siirtämistä työnopastuksessa sekä työnopastuksen viiden askeleen menetelmän soveltamista tehtaan työnopastusjaksolla. Työn aikataulu jaksottui perehdyttämisen ja työnopastuksen teoriaan syventymisestä, tehtaan työnopastuksen nykytilan kartoituksesta sekä käytännön osasta. Käytännön osa sisälsi näyttötehtävämallin rakentamisen sekä viiden askeleen menetelmän ja hiljaisen tiedon tukimateriaalin liittämisen työnopastussuunnitelmaan.
Työnopastuksen nykytilan kartoitus ja paperikoneen koneenhoitajan tehtävän kuvaus tehtiin omien kokemuksien kautta sekä tehtaan hakemistoissa olevien tietojen ja PK6:n henkilöstön haastattelujen pohjalta. Oheismateriaalin lisääminen työnopastussuunnitelmaan viiden askeleen menetelmästä ja hiljaisesta tiedosta tapahtui työnopastuksen teoriaan perehtymisen myötä. Työn käytännön osuus eli näyttötehtävien valinta ja laatiminen tehtiin koneenhoitajia haastattelemalla sekä tehtaan hakemistoista saatavien tietojen avulla.