”Hyvinvointi on sitä, että on turvallista ja hyvä olla” – 8.-luokkalaisten näkemyksiä hyvinvoinnista
Riikonen, Taru (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411545
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarve perustuu tarpeeseen tutkia nuorten kokemuksia
hyvinvoinnista ja ensimmäistä kertaa järjestetystä hyvinvointipäivästä Iitin yläkoulun 8.-luokkalaisille 13.4.2023.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaiseksi nuoret määrittelevät hyvinvoinnin ja kokevatko nuoret, että hyvinvointipäivän kaltaisilla tapahtumilla on yhteyttä hyvinvoinnin ylläpitämiseen. Lisäksi opinnäytetyö pyrkii toimimaan kehittämistyökaluna suunniteltaessa seuraavia hyvinvointipäiviä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä
tutkimusta. Aineisto kerättiin käyttäen verkkopohjaista kyselylomaketta Webropol Oy:n kysely- ja raportointisovelluksessa. Kysely sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Kysely toteutettiin hyvinvointipäivän jälkeen yläkoululla, ja siihen vastasi lähes jokainen hyvinvointipäivään osallistunut oppilas.
Aineiston analyysissa hyödynnettiin sisällönanalyysia, jonka avulla saatiin kyselyn
avoimien kysymysten vastaukset analysoitua. Tulosten mukaan nuoret määrittelevät hyvinvoinnin eri tavoin. Joillekin hyvinvointi merkitsee terveyttä, kun taas toisille sitä, että on hyvä olla. Tulosten perusteella nuoret voivat pääasiassa hyvin mutta poikkeuksiakin oli. Tuloksista ilmeni, että nuorten mielestä hyvinvointipäivän kaltainen tapahtuma oli tarpeellinen, mutta kehittämisen varaa on.
Saaduilla tuloksilla pyritään auttamaan järjestäneitä tahoja kehittämään hyvinvointipäivää edelleen nuorten tarpeita ja hyvinvointia tukevaksi kokonaisuudeksi. Koulun arkeen on tuotava enemmän hyvinvointipäivän kaltaisia tapahtumia, jotta voidaan edistää ja tukea nuorten hyvinvointia. Myös nuorten osallistaminen hyvinvointipäivän suunnitteluun kannattaisi ottaa huomioon tapahtumia suunniteltaessa.
Asiasanat: hyvinvointi, yhteisöllisyys, nuoret
hyvinvoinnista ja ensimmäistä kertaa järjestetystä hyvinvointipäivästä Iitin yläkoulun 8.-luokkalaisille 13.4.2023.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaiseksi nuoret määrittelevät hyvinvoinnin ja kokevatko nuoret, että hyvinvointipäivän kaltaisilla tapahtumilla on yhteyttä hyvinvoinnin ylläpitämiseen. Lisäksi opinnäytetyö pyrkii toimimaan kehittämistyökaluna suunniteltaessa seuraavia hyvinvointipäiviä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä
tutkimusta. Aineisto kerättiin käyttäen verkkopohjaista kyselylomaketta Webropol Oy:n kysely- ja raportointisovelluksessa. Kysely sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Kysely toteutettiin hyvinvointipäivän jälkeen yläkoululla, ja siihen vastasi lähes jokainen hyvinvointipäivään osallistunut oppilas.
Aineiston analyysissa hyödynnettiin sisällönanalyysia, jonka avulla saatiin kyselyn
avoimien kysymysten vastaukset analysoitua. Tulosten mukaan nuoret määrittelevät hyvinvoinnin eri tavoin. Joillekin hyvinvointi merkitsee terveyttä, kun taas toisille sitä, että on hyvä olla. Tulosten perusteella nuoret voivat pääasiassa hyvin mutta poikkeuksiakin oli. Tuloksista ilmeni, että nuorten mielestä hyvinvointipäivän kaltainen tapahtuma oli tarpeellinen, mutta kehittämisen varaa on.
Saaduilla tuloksilla pyritään auttamaan järjestäneitä tahoja kehittämään hyvinvointipäivää edelleen nuorten tarpeita ja hyvinvointia tukevaksi kokonaisuudeksi. Koulun arkeen on tuotava enemmän hyvinvointipäivän kaltaisia tapahtumia, jotta voidaan edistää ja tukea nuorten hyvinvointia. Myös nuorten osallistaminen hyvinvointipäivän suunnitteluun kannattaisi ottaa huomioon tapahtumia suunniteltaessa.
Asiasanat: hyvinvointi, yhteisöllisyys, nuoret