Musiikkitapahtuman järjestäminen ja kehittäminen : case: Ace Corner Rock
Routo, Jori (2014)
Routo, Jori
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188569
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Ace Corner Finland Oy:lle ja se käsittelee musiikkitapahtuman järjestämistä. Opinnäytetyön tarkoituksena on järjestää musiikkitapahtuma, kehittää sitä ja luoda edellytyksiä kasvulle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu tapahtuman järjestämistä, markkinointia ja projektihallintaa käsittelevään kirjallisuuteen. Tapahtuman järjestäminen voidaan jakaa neljään vaiheeseen, joita ovat suunnittelu, markkinointi, toteutus ja jälkitoimenpiteet. Näistä tapahtuman vaiheista suunnittelu on merkittävin ja aikaa vievin vaihe tapahtumaprojektissa.
Opinnäytetyön empiriaosuus perustuu kvalitatiiviseen toiminnaliseen tutkimukseen, jossa kerätty tieto perustuu omiin kokemuksiin ja havaintoihin järjestämästäni musiikkitapahtumassa. Tapahtuma järjestettiin toista kertaa. Tapahtuman tavoitteena oli kasvattaa Ace Cornerin tunnettavuutta, saavuttaa suurempi kävijämäärä kuin ensimmäisenä vuonna, sekä kasvattaa sen myyntiä.
Tapahtuman arvioitu kävijämäärä kasvoi kolminkertaiseksi ja myynti lähes tuplaantui ensimmäiseen vuoteen verrattuna. Järjestäjän näkökulmasta tapahtuma onnistui hyvin ja se järjestetään myös seuraavana vuonna.
Tapahtuman kasvattaminen lisää myös aiheutuvia kuluja. Tulevaisuudessa järjestäjän olisi hyvä saada myös ulkopuolista rahoitusta sponsoreista tai mainostajista, jotta tapahtumalla on edellytykset kasvaa ja pysyä tuottavana.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu tapahtuman järjestämistä, markkinointia ja projektihallintaa käsittelevään kirjallisuuteen. Tapahtuman järjestäminen voidaan jakaa neljään vaiheeseen, joita ovat suunnittelu, markkinointi, toteutus ja jälkitoimenpiteet. Näistä tapahtuman vaiheista suunnittelu on merkittävin ja aikaa vievin vaihe tapahtumaprojektissa.
Opinnäytetyön empiriaosuus perustuu kvalitatiiviseen toiminnaliseen tutkimukseen, jossa kerätty tieto perustuu omiin kokemuksiin ja havaintoihin järjestämästäni musiikkitapahtumassa. Tapahtuma järjestettiin toista kertaa. Tapahtuman tavoitteena oli kasvattaa Ace Cornerin tunnettavuutta, saavuttaa suurempi kävijämäärä kuin ensimmäisenä vuonna, sekä kasvattaa sen myyntiä.
Tapahtuman arvioitu kävijämäärä kasvoi kolminkertaiseksi ja myynti lähes tuplaantui ensimmäiseen vuoteen verrattuna. Järjestäjän näkökulmasta tapahtuma onnistui hyvin ja se järjestetään myös seuraavana vuonna.
Tapahtuman kasvattaminen lisää myös aiheutuvia kuluja. Tulevaisuudessa järjestäjän olisi hyvä saada myös ulkopuolista rahoitusta sponsoreista tai mainostajista, jotta tapahtumalla on edellytykset kasvaa ja pysyä tuottavana.