Sisustus- ja tekstiilisuunnittelu Pipazzun markkinointisuunnitelma
Sukeva, Marika (2007)
Sukeva, Marika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810233708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810233708
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia markkinointisuunnitelman perusteita ja toteuttaa Sisustus- ja Tekstiilisuunnittelu Pipazzulle markkinointisuunnitelma. Tavoitteena oli toteuttaa markkinointisuunnitelma, joka kattaisi yrityksen markkinoinnilliset toimenpiteet yhden vuoden ajalta. Aluksi kartoitettiin yrityksen voimavarat, markkinat, kilpailijat ja toimintaympäristö, jonka jälkeen suunniteltiin yksityiskohtainen markkinointisuunnitelma. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointisuunnitelmassa tarvittaviin markkinoinnin osatekijöiden teorioita. Teoriaosuudessa käytiin läpi markkinointia, markkinoinnin kilpailukeinoja, yrityksen markkinointiviestintää ja markkinoinnin suunnittelua. Teoriaosuus pohjautui vahvasti ammatilliseen kirjallisuuteen. Varsinaisessa markkinointisuunnitelmassa tarkasteltiin teorian pohjalta yrityksen toimintaa, markkinoita ja mahdollisia markkinointikanavia. Markkinointisuunnitelmassa käsiteltiin yrityksen markkinointistrategia, valittiin käytettävät kanavat, suunniteltiin niiden toteutusaikataulu ja laskettiin kokonaiskustannukset. Markkinointisuunnitelman valintoihin vaikutti merkittävästi budjetin rajallisuus. Yritys oli vasta aloittanut toimintansa, eikä sillä ollut voimavaroja suuriin investointeihin. Eri markkinointimahdollisuuksia vertailtiin ja niissä päädyttiin mahdollisimman kustannustehokkaisiin ja segmentit hyvin kattaviin valintoihin. Yrityksen markkinoinnin osatekijöiksi valittiin internet, lehtimainonta, suoramainonta, suhdeverkostot ja jälkimarkkinointi.