Asiakaslähtöisyys - osaaminen, opettaminen ja kehittäminen hoitotyön koulutuksessa : kartoitus opiskelijoiden näkemyksistä
Kosonen, Hannele; Skogberg, Linda (2008)
Kosonen, Hannele
Skogberg, Linda
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810223688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810223688
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sairaanhoitajakoulutuksen opiskelijoiden asiakaslähtöistä osaamista, sen oppimista ja kehittämistä. Opinnäytetyö oli osa kansainvälistä Asiakaslähtöinen Osaaminen Suomessa ja Virossa hanketta.
Opinnäytetyössämme muokkasimme kirjallisuuskatsauksen pohjalta hankkeen mittarin työhömme sopivaksi. Käytimme tutkimusmenetelmänä teemakirjoitelmaa, joka oli muunneltu teemahaastattelusta. Tutkimuskohteemme oli viimeisen lukukauden sairaanhoitajaopiskelijaryhmä.
Tavoitteenamme oli, että kartoituksemme tuloksista opettajat saavat palautetta työnsä kehittämiseen. Asiakaslähtöisen osaamisen -hanke hyötyi saamistamme tuloksista voidakseen verrata tuloksia vastaaviin opettajilta saatuihin tuloksiin. Valmistamaamme mittaria voidaan myös hyödyntää tulevaisuudessa vastaavanlaisissa tutkimuksissa. Tekemästämme kartoituksesta saatiin tietoa, millaiset interventiot tukevat asiakaslähtöisyyden oppimista ja opettamista.
Opiskelijat luettelivat asiakaslähtöisyyden perustuvan tasa-arvoisuuteen, rehellisyyteen, luottamukseen, empatiaan, myötätuntoon, ymmärrykseen, arvostamiseen, solidaarisuuteen, sympatiaan sekä voimaantumiseen. Kaikki opiskelijat olivat maininneet potilaan yksilöllisyyden ja ihmisarvon kunnioittamisen asiakaslähtöisyyteen kuuluvaksi.
Tuloksiemme perusteella opiskelijat olivat tyytyväisiä nykyiseen asiakaslähtöisyyden opetukseen sekä opettajien asiakaslähtöisyyteen suhteessa heihin. Tutkitun tiedon vähäisyyden vuoksi emme kuitenkaan pystyneet vertailemaan opiskelijoiden vastauksia kirjallisuuskatsauksen kanssa.
Sairaanhoitajaopiskelijat oppisivat asiakaslähtöisyyttä parhaiten ongelmaperusteisen, tapauskuvauksen tai roolileikkien avulla. He kehittäisivät koulutusta käytännön läheisemmäksi; roolileikkejä voisi käyttää esimerkiksi ryhmäterapian muodossa, jolloin opiskelija voi tuntea itsensä potilaan asemaan.
Sairaanhoitajaopiskelijoiden mielestä potilaat ovat tulevaisuudessa entistä enemmän itseohjautuvia hankkimaan tietoa omasta sairaudestaan. Tulevaisuudessa voisi tehdä toiminnallisena opinäytetyönä tai projektina yhteistyönä virolaisten sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa hoitosuositukset virolaisille osastoille, sillä tälläisille olisi virolaisten vastausten perusteella tarvetta.
Opinnäytetyössämme muokkasimme kirjallisuuskatsauksen pohjalta hankkeen mittarin työhömme sopivaksi. Käytimme tutkimusmenetelmänä teemakirjoitelmaa, joka oli muunneltu teemahaastattelusta. Tutkimuskohteemme oli viimeisen lukukauden sairaanhoitajaopiskelijaryhmä.
Tavoitteenamme oli, että kartoituksemme tuloksista opettajat saavat palautetta työnsä kehittämiseen. Asiakaslähtöisen osaamisen -hanke hyötyi saamistamme tuloksista voidakseen verrata tuloksia vastaaviin opettajilta saatuihin tuloksiin. Valmistamaamme mittaria voidaan myös hyödyntää tulevaisuudessa vastaavanlaisissa tutkimuksissa. Tekemästämme kartoituksesta saatiin tietoa, millaiset interventiot tukevat asiakaslähtöisyyden oppimista ja opettamista.
Opiskelijat luettelivat asiakaslähtöisyyden perustuvan tasa-arvoisuuteen, rehellisyyteen, luottamukseen, empatiaan, myötätuntoon, ymmärrykseen, arvostamiseen, solidaarisuuteen, sympatiaan sekä voimaantumiseen. Kaikki opiskelijat olivat maininneet potilaan yksilöllisyyden ja ihmisarvon kunnioittamisen asiakaslähtöisyyteen kuuluvaksi.
Tuloksiemme perusteella opiskelijat olivat tyytyväisiä nykyiseen asiakaslähtöisyyden opetukseen sekä opettajien asiakaslähtöisyyteen suhteessa heihin. Tutkitun tiedon vähäisyyden vuoksi emme kuitenkaan pystyneet vertailemaan opiskelijoiden vastauksia kirjallisuuskatsauksen kanssa.
Sairaanhoitajaopiskelijat oppisivat asiakaslähtöisyyttä parhaiten ongelmaperusteisen, tapauskuvauksen tai roolileikkien avulla. He kehittäisivät koulutusta käytännön läheisemmäksi; roolileikkejä voisi käyttää esimerkiksi ryhmäterapian muodossa, jolloin opiskelija voi tuntea itsensä potilaan asemaan.
Sairaanhoitajaopiskelijoiden mielestä potilaat ovat tulevaisuudessa entistä enemmän itseohjautuvia hankkimaan tietoa omasta sairaudestaan. Tulevaisuudessa voisi tehdä toiminnallisena opinäytetyönä tai projektina yhteistyönä virolaisten sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa hoitosuositukset virolaisille osastoille, sillä tälläisille olisi virolaisten vastausten perusteella tarvetta.