Asiakastyytyväisyyskysely Ravintola Life Ryysyrannalle
Tuomikanta, Anne (2007)
Tuomikanta, Anne
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810243721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810243721
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia, miten Playa del Inglesissa sijaitseva suomalainen tanssiravintola Life Ryysyranta ja sen tarjonta vastaavat asiakkaidensa tarpeisiin, toiveisiin ja odotuksiin. Alaongelmana oli selvittää, mihin asioihin Life Ryysyrannan asiakkaat ovat tyytyväisiä ja mihin taas tyytymättömiä. Näiden kysymysten vastausten perusteella pystyttiin selvittämään, mitkä osa-alueet ravintolassa toimivat hyvin ja mitkä taas kaipaisivat parannusta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin palvelujen markkinoinnin kilpailukeinoja, jotka sisältyvät niin kutsuttuun 7P-malliin. Nämä kilpailukeinot ovat product (tuote), price (hinta), place (saatavuus), promotion (markkinointiviestintä), people (ihmiset), processes (palveluprosessit) ja physical evidence (fyysiset puitteet), joista jokaista käsiteltiin erikseen. Työn empiirisessä osiossa suoritettiin asiakastyytyväisyyskysely Ravintola Life Ryysyrannan asiakkaille. Tutkimusongelmiin haettiin vastauksia kvantitatiivisella informoidulla lomakekyselyllä, jota jaettiin ravintolassa asiakkaille lokakuun 2006 aikana. Lomake koostui kahdestakymmenestäviidestä Life Ryysyrantaa koskevasta väittämästä, jotka pohjautuivat teoriaosuuden 7P-malliin. Tutkimuksen avulla saatiin kattavat vastaukset tutkimusongelmiin. Tuloksista selvisivät Life Ryysyrannan vahvuudet ja kehittämiskohteet sekä tarpeet ja toiveet, joita asiakkailla on. Tutkimustulosten pohjalta Life Ryysyrannalle pystyttiin antamaan selkeä kuva heidän toiminnastaan asiakkaiden silmin ja näiden tietojen pohjalta heidän on mahdollista parantaa palveluaan entisestään palvellakseen asiakkaitaan vieläkin paremmin.