Jakeluvaraston kuljetusyksiköiden yhdistelyn kehittäminen
Tallgren, Susanna (2015)
Tallgren, Susanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111016151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111016151
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Jyväskylän Valion jakeluvaraston lähetysalueella tapahtuvaa kuljetusyksiköiden yhdistelyä asiakkaiden toiveiden mukaiseksi, kuitenkin huomioiden kustannustehokkuus ja käytettävissä olevat resurssit. Jyväskylän jakeluvarastossa oli tarve saada kehitettyä toimintaa tehokkaammaksi sekä parantaa asiakaspalvelun laatua, jotta alan kilpailuun sekä asiakkaiden kasvaviin vaatimuksiin pystytään vastaamaan.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin asiakkaille tehtäviä haastatteluita sekä havainnointia Jyväskylän jakeluvarastossa. Näiden lisäksi kerättiin myös kvantitatiivista eli määrällistä tietoa yhden asiakkaan tilauksista kuukauden ajalta. Haastatteluihin osallistui asiakkaiden lisäksi myös maitotuoteauton kuljettaja, jolta sai hieman erilaisen näkökulman asiaan. Haastattelut olivat puolistrukturoituja ja niissä käytettiin valmista haastattelupohjaa. Opinnäytetyön viitekehys koostuu alan tietokirjallisuudesta sekä artikkelilähteistä.
Haastatteluiden tuloksena saatiin paljon tietoa asiakkaiden toiveista ja toiminnan kehitystarpeista. Esille nousseiden asioiden pohjalta luotiin muutama kehitysehdotus, joita testattiin käytännössä. Kehitysehdotuksena oli lisätä puhekeräilylaitteisiin ohjeistuksia ja valita kuljetusyksiköt entistä tarkemmin. Käytännön testauksen pohjalta myös pohdittiin tuoteryhmäkohtaisen erittelyn kustannustehokkuutta.
Lopputuloksena todettiin, että tuoteryhmäkohtaisessa erittelyssä kuljetuskustannukset nousevat hieman asiakaspalvelun laatua parannettaessa. Asiakaspalvelun laatu kuitenkin nousee merkittävästi. Muut kehitysehdotukset vaativat vain työtapojen muutosta, joka ei sinänsä nosta kustannuksia.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin asiakkaille tehtäviä haastatteluita sekä havainnointia Jyväskylän jakeluvarastossa. Näiden lisäksi kerättiin myös kvantitatiivista eli määrällistä tietoa yhden asiakkaan tilauksista kuukauden ajalta. Haastatteluihin osallistui asiakkaiden lisäksi myös maitotuoteauton kuljettaja, jolta sai hieman erilaisen näkökulman asiaan. Haastattelut olivat puolistrukturoituja ja niissä käytettiin valmista haastattelupohjaa. Opinnäytetyön viitekehys koostuu alan tietokirjallisuudesta sekä artikkelilähteistä.
Haastatteluiden tuloksena saatiin paljon tietoa asiakkaiden toiveista ja toiminnan kehitystarpeista. Esille nousseiden asioiden pohjalta luotiin muutama kehitysehdotus, joita testattiin käytännössä. Kehitysehdotuksena oli lisätä puhekeräilylaitteisiin ohjeistuksia ja valita kuljetusyksiköt entistä tarkemmin. Käytännön testauksen pohjalta myös pohdittiin tuoteryhmäkohtaisen erittelyn kustannustehokkuutta.
Lopputuloksena todettiin, että tuoteryhmäkohtaisessa erittelyssä kuljetuskustannukset nousevat hieman asiakaspalvelun laatua parannettaessa. Asiakaspalvelun laatu kuitenkin nousee merkittävästi. Muut kehitysehdotukset vaativat vain työtapojen muutosta, joka ei sinänsä nosta kustannuksia.