Digitaalinen markkinointi yksinyrityksessä : -Suunnittelu ja toteutus
Anttila, Maria (2015)
Anttila, Maria
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419511
Tiivistelmä
Digitaalinen markkinointi kattaa nykypäivänä suurimman osan yritysten markkinoinnista.Internetin käyttö asiakaskunnissa on kasvanut jo lähes joka päiväiseksi.Keskimäärin 72 prosenttia suomalaisista käyttää internetiä päivittäin. Tämän vuoksi yrityksen näkyvyys ja löydettävyys digitaalisissa medioissa on ensiarvoisen tärkeää. Digitaalisen markkinoinnin edut perinteisiin markkinointikeinoihin ovat kustannustehokkuus, kohdennettavuus, helppous ja muokattavuus.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yksinyrittäjän yrityksen näkyvyyttä, suunnittelemalla ja toteuttamalla digitaalisen markkinoinnin toimenpiteitä. Toimeksiantaja on Etelä-Pohjanmaan alueella toimiva, kattoremontteihin, sadevesikourujen asennuksiin, kattoturvatuotteisiin ja piipunpellityksiin sekä piippujen korjauksiin erikoistunut, pienyritys. Yritys on perustettu 2013. Kohdeyrityksen markkinoinnin lähtökohdat olivat varsin alkeelliset. Yrityksen markkinointia toteutettiin perinteisin keinoin lehti-ilmoitusten, käyntikorttien sekä esitteiden avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin perehtymällä digitaalisen markkinoinnin teoriaan perusteellisesti. Teorian pohjalta yritykselle luotiin kattava ja laadukas digitaalinen markkinointisuunnitelma ja toteutettiin se aikataulun kannalta mahdollisin osin.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyneillä kotisivuilla ja Facebook–sivuilla sekä suunnitellulla Google AdWords–hakusanamainonnalla parannetaan merkittävästi yrityksen tunnettuutta. Kokonaisuudessaan työ osoittaa, että pienenkin yrityksen on mahdollista tehdä tuloksekasta ja näkyvää markkinointia internetissä hyvin vähäisin
resurssein.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yksinyrittäjän yrityksen näkyvyyttä, suunnittelemalla ja toteuttamalla digitaalisen markkinoinnin toimenpiteitä. Toimeksiantaja on Etelä-Pohjanmaan alueella toimiva, kattoremontteihin, sadevesikourujen asennuksiin, kattoturvatuotteisiin ja piipunpellityksiin sekä piippujen korjauksiin erikoistunut, pienyritys. Yritys on perustettu 2013. Kohdeyrityksen markkinoinnin lähtökohdat olivat varsin alkeelliset. Yrityksen markkinointia toteutettiin perinteisin keinoin lehti-ilmoitusten, käyntikorttien sekä esitteiden avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin perehtymällä digitaalisen markkinoinnin teoriaan perusteellisesti. Teorian pohjalta yritykselle luotiin kattava ja laadukas digitaalinen markkinointisuunnitelma ja toteutettiin se aikataulun kannalta mahdollisin osin.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyneillä kotisivuilla ja Facebook–sivuilla sekä suunnitellulla Google AdWords–hakusanamainonnalla parannetaan merkittävästi yrityksen tunnettuutta. Kokonaisuudessaan työ osoittaa, että pienenkin yrityksen on mahdollista tehdä tuloksekasta ja näkyvää markkinointia internetissä hyvin vähäisin
resurssein.