Onnistunut asiakaskokemus maksullisessa musiikkitapahtumassa
Ljunggren, Nelli (2015)
Ljunggren, Nelli
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721360
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia, millainen on asiakkaiden mielestä onnistunut asiakaskokemus maksullisessa musiikkitapahtumassa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Eventio Oy. Tarkoituksena oli saada selville asiakkaiden toiveita ja tarpeita ja miten yhdistää ne tapahtumajärjestämistä koskeviin säännöksiin, jotta saataisiin pohja onnistuneelle tapahtumakokemukselle.
Menetelmänä tässä tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Määrällistä tutkimusta varten tehtiin sähköinen kyselylomake, jossa tiedusteltiin tapahtumakävijöiltä heidän tottumuksia ja toiveita.
Kyselyn tuloksista saatiin selville seuraavia asioita. Musiikkitapahtumista ollaan valmiita maksamaan melko vähän verrattuna lippujen hintoihin. Merkittävä seikka tapahtumaa valitessa olivat esiintyjät. Lippuja ostetaan eniten internetin kautta ja ne halutaan saada sähköisessä muodossa. Esille nousseita seikkoja tapahtuman viihtyvyyteen olivat myös yleinen tunnelma, siisteyden ylläpitäminen, tila tai alue, jossa tapahtuma pidetään ja sopiva äänenvoimakkuus.
Tietoperustana käytettiin asiakaskokemusta ja sen laatua sekä tapahtuman järjestämistä ja tapahtuman vaiheita kuvaavaa kirjallisuutta. Luettu teoria vahvisti sähköisen kyselyn tuloksia ja auttoi vertaamaan asiakkaan toiveita ja tarpeita tapahtumajärjestämisen näkökulmaan.
Lopputuloksena on suosituksia musiikkitapahtuman järjestäjille huomioiden asiakkaan palvelupolku informaation etsinnästä jälkimarkkinointiin.
Menetelmänä tässä tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Määrällistä tutkimusta varten tehtiin sähköinen kyselylomake, jossa tiedusteltiin tapahtumakävijöiltä heidän tottumuksia ja toiveita.
Kyselyn tuloksista saatiin selville seuraavia asioita. Musiikkitapahtumista ollaan valmiita maksamaan melko vähän verrattuna lippujen hintoihin. Merkittävä seikka tapahtumaa valitessa olivat esiintyjät. Lippuja ostetaan eniten internetin kautta ja ne halutaan saada sähköisessä muodossa. Esille nousseita seikkoja tapahtuman viihtyvyyteen olivat myös yleinen tunnelma, siisteyden ylläpitäminen, tila tai alue, jossa tapahtuma pidetään ja sopiva äänenvoimakkuus.
Tietoperustana käytettiin asiakaskokemusta ja sen laatua sekä tapahtuman järjestämistä ja tapahtuman vaiheita kuvaavaa kirjallisuutta. Luettu teoria vahvisti sähköisen kyselyn tuloksia ja auttoi vertaamaan asiakkaan toiveita ja tarpeita tapahtumajärjestämisen näkökulmaan.
Lopputuloksena on suosituksia musiikkitapahtuman järjestäjille huomioiden asiakkaan palvelupolku informaation etsinnästä jälkimarkkinointiin.