Mobiilius matkailumarkkinoinnissa
Rantanen, Inka (2016)
Rantanen, Inka
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603103032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603103032
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Salon kaupungin yrittäjyyden palvelukeskuksen Yrityssalon toimeksiannosta sähköisten, erityisesti mobiililaitteilla, eli älypuhelimilla ja tablet- laitteilla, käytettävien palvelujen merkitystä matkailualan markkinoinnissa saavutettavuuden ja käytettävyyden näkökulmasta. Yrityssalon tavoitteena oli myös selvittää yrityksen omien vahvuuksien valjastamisen sekä toiminnan kehittämisen edellytyksiä mobiilipalveluita kehitettäessä.
Opinnäytetyössä pyrittiin selventämään, mitä digitalisaatio ilmiönä tarkoittaa, sekä selittämään mobiiliuteen liittyvää terminologiaa. Opinnäytetyön edetessä syvennyttiin yksityiskohtaisempaan tarkasteluun, kuten matkailualan trendeihin, motivaatiotekijöihin jotka vaikuttavat mobiililaitteiden käyttöön, moderniin ostoprosessiin sekä käytettyyn tutkimusmetodiin, kvantitatiiviseen tut-kimukseen.
Opinnäytetyötutkimuksesta ilmeni, että vaikka mobiilisovellusten ja mobiilioptimoitujen palveluiden käyttö on kuluttajien keskuudessa vielä kehittyvässä vaiheessa, kiinnostus mobiilipalvelujen käyttöön on suurta, mikäli niiden käytettävyys sekä maksuturvallisuus paranevat nykytilaan nähden. Mobiilipalveluita käytetään opinnäytetyötutkimuksen mukaan eniten älypuhelimella liikkeellä ollessa, kiireessä ja yksinkertaisia ostoksia tehdessä, kun taas PC:tä pidetään vielä turvallisimpana tiedonhaun ja maksutoimintojen välineenä kotioloissa. Tablet- laitetta käytetään paremman selailumukavuuden takaamiseksi kotona ja liikkeellä ollessa kompaktin kokonsa vuoksi, vaikkei se suosiossaan ylläkään älypuhelimen tasolle.
Vuonna 2015 Tilastokeskuksen mukaan 69 % suomalaisista omisti älypuhelimen ja 42 % tablet- laitteen: tutkimuksien mukaan digitalisaatio on vain voimistumassa. Näin ollen matkailualan yritysten onkin panostettava mobiilioptimoituihin palveluihin, kuten asiakaspalveluchatiin, sekä tiettyihin elementteihin kuten hakukonelöydettävyyteen, mobiililaitteelle optimoidun sivuston tehokkuuteen ja asianmukaiseen sisältöön kaikilla laitteilla saadakseen kilpailuetua ja ollakseen asiakkaiden saavutettavissa vuorokauden ympäri kaikkina viikonpäivinä.
Opinnäytetyössä pyrittiin selventämään, mitä digitalisaatio ilmiönä tarkoittaa, sekä selittämään mobiiliuteen liittyvää terminologiaa. Opinnäytetyön edetessä syvennyttiin yksityiskohtaisempaan tarkasteluun, kuten matkailualan trendeihin, motivaatiotekijöihin jotka vaikuttavat mobiililaitteiden käyttöön, moderniin ostoprosessiin sekä käytettyyn tutkimusmetodiin, kvantitatiiviseen tut-kimukseen.
Opinnäytetyötutkimuksesta ilmeni, että vaikka mobiilisovellusten ja mobiilioptimoitujen palveluiden käyttö on kuluttajien keskuudessa vielä kehittyvässä vaiheessa, kiinnostus mobiilipalvelujen käyttöön on suurta, mikäli niiden käytettävyys sekä maksuturvallisuus paranevat nykytilaan nähden. Mobiilipalveluita käytetään opinnäytetyötutkimuksen mukaan eniten älypuhelimella liikkeellä ollessa, kiireessä ja yksinkertaisia ostoksia tehdessä, kun taas PC:tä pidetään vielä turvallisimpana tiedonhaun ja maksutoimintojen välineenä kotioloissa. Tablet- laitetta käytetään paremman selailumukavuuden takaamiseksi kotona ja liikkeellä ollessa kompaktin kokonsa vuoksi, vaikkei se suosiossaan ylläkään älypuhelimen tasolle.
Vuonna 2015 Tilastokeskuksen mukaan 69 % suomalaisista omisti älypuhelimen ja 42 % tablet- laitteen: tutkimuksien mukaan digitalisaatio on vain voimistumassa. Näin ollen matkailualan yritysten onkin panostettava mobiilioptimoituihin palveluihin, kuten asiakaspalveluchatiin, sekä tiettyihin elementteihin kuten hakukonelöydettävyyteen, mobiililaitteelle optimoidun sivuston tehokkuuteen ja asianmukaiseen sisältöön kaikilla laitteilla saadakseen kilpailuetua ja ollakseen asiakkaiden saavutettavissa vuorokauden ympäri kaikkina viikonpäivinä.