Internetissä toimivat digitaalikuvatuotteita tuottavat yritykset
Ranta, Tanja (2010)
Ranta, Tanja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003115581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003115581
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia valokuvausta harrastavien ihmisten ja ammattivalokuvaajien näkemyksiä digitaalikuvayrityksistä ja -tuotteista.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä digitaalikuvayrityksiin ja digitaalikuvatuotteisiin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä asiakkuuden hallintaan. Pyrin kertomaan asiakkuuden elinkaaresta, asiakasuskollisuudesta ja kanta-asiakkuudesta sekä digitaalikuvatuotteita tuottavien yritysten markkinointiviestinnän keinoista. Kolmantena tavoitteena työssäni oli haastatella sähköpostitse digitaalikuvausta harrastavia ihmisiä ja ammattivalokuvaajia. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten he valitsevat käyttämänsä yritykset ja mitkä asiat ovat heille asiakkaina tärkeitä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimuksessa haastateltiin 15 valokuvatuotteita aiemmin tilannutta henkilöä. Haastattelulomake lähetettiin vastaajille sähköpostitse, koska vastaajat etsittiin Internetistä, erilaisten valokuvaamiseen keskittyneiden sivustojen kautta.
Tutkimustuloksista saa tietoa digitaalikuvatuotteista ja niitä tarjoavista yrityksistä.
Vastaajien kommenttien avulla saadaan käsitys yritysten toiminnasta ja tuotteista.
Tutkimuksesta selvisi, että suosituimpia digitaalikuvayrityksistä olivat Ifolor, Extrafilm ja Fotonetti, jotka olivat selkeimmin esillä eri mainosmedioissa. Vastaajien mielestä paras kuvatuote oli kuvakirja, jonka lähes kaikki yritykset ovat ottaneet tuotevalikoimiinsa. Kuvakirja korvaa perinteisen kuva-albumin fiksulla tavalla, on monipuolinen ja sopii hyvin myös lahjaksi.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä digitaalikuvayrityksiin ja digitaalikuvatuotteisiin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä asiakkuuden hallintaan. Pyrin kertomaan asiakkuuden elinkaaresta, asiakasuskollisuudesta ja kanta-asiakkuudesta sekä digitaalikuvatuotteita tuottavien yritysten markkinointiviestinnän keinoista. Kolmantena tavoitteena työssäni oli haastatella sähköpostitse digitaalikuvausta harrastavia ihmisiä ja ammattivalokuvaajia. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten he valitsevat käyttämänsä yritykset ja mitkä asiat ovat heille asiakkaina tärkeitä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimuksessa haastateltiin 15 valokuvatuotteita aiemmin tilannutta henkilöä. Haastattelulomake lähetettiin vastaajille sähköpostitse, koska vastaajat etsittiin Internetistä, erilaisten valokuvaamiseen keskittyneiden sivustojen kautta.
Tutkimustuloksista saa tietoa digitaalikuvatuotteista ja niitä tarjoavista yrityksistä.
Vastaajien kommenttien avulla saadaan käsitys yritysten toiminnasta ja tuotteista.
Tutkimuksesta selvisi, että suosituimpia digitaalikuvayrityksistä olivat Ifolor, Extrafilm ja Fotonetti, jotka olivat selkeimmin esillä eri mainosmedioissa. Vastaajien mielestä paras kuvatuote oli kuvakirja, jonka lähes kaikki yritykset ovat ottaneet tuotevalikoimiinsa. Kuvakirja korvaa perinteisen kuva-albumin fiksulla tavalla, on monipuolinen ja sopii hyvin myös lahjaksi.