Sairaanhoitajaopiskelijoiden kohtaamistaidot ja hoitotyön periaatteiden tuntemus lapsen ja perheen hoitotyössä
Telkkinen, Ulpu; Niemi, Annukka (2016)
Telkkinen, Ulpu
Niemi, Annukka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603313726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603313726
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sairaanhoitajaopiskelijoiden käsityksiä omasta kohtaamisosaamisestaan lapsen ja perheen hoitotyössä, sekä selvittää sairaanhoitajaopiskelijoiden lapsen ja perheen hoitotyön periaatteiden tuntemusta. Lisäksi selvitettiin sairaanhoitajaopiskelijoiden kehittämistarpeita liittyen lapsen ja perheen hoitotyön periaatteisiin ja kohtaamistaitoihin. Tavoitteena oli lisätä tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden kohtaamisosaamisesta lapsen ja perheen hoitotyössä sekä siitä, miten sairaanhoitajakoulutus palvelee kohtaamistaitojen ja lapsen ja perheen hoitotyön periaatteiden oppimista. Työn avulla sairaanhoitajakoulutuksen sisältöä on mahdollista kehittää paremmaksi lapsen ja perheen hoitotyön osalta.
Opinnäytetyön tarkoitukseen pyrittiin seuraavien kysymyksien avulla: Mitä sairaanhoitajaopiskelijat tietävät lasten ja heidän perheidensä kohtaamisen lähtökohdista ja heidän kanssaan tehtävän hoitotyön periaatteista? Minkälainen käsitys sairaanhoitajaopiskelijoilla on omista kohtaamistaidoistaan ja lasten ja perheiden kanssa tehtävän hoitotyön periaatteiden osaamisesta? Minkälaisia kehittämistarpeita sairaanhoitajaopiskelijoilla on lasten ja heidän perheidensä kohtaamistaidoissa ja heidän kanssaan tehtävän hoitotyön periaatteiden tuntemisessa ja millaisia kehittämisehdotuksia heillä sairaanhoitajakoulutuksen suhteen on? Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla neljää vuoden 2016 aikana suunnitelmien mukaan valmistuvaa sairaanhoitajaopiskelijaa Porvoon Laurean yksiköstä. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla ja analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitotyön periaatteiden tuntemus on puutteellista. Yhtäkään periaatetta ei mainittu nimeltä, mutta puheesta voitiin kuitenkin löytää viitteitä yksilöllisyyden, asiakaslähtöisyyden ja perhekeskeisyyden, turvallisuuden ja omatoimisuuden periaatteisiin. Kasvun ja kehityksen tukemisen periaatetta ei mainittu ollenkaan. Lapsen ja perheen kohtaamisen osalta vuorovaikutuksellisuuden merkitys ja emotionaalisen tuen antaminen tulivat parhaiten esiin. Perheiden voimaantumisen tukeminen omassa hoitotyössään ei tullut esiin haastateltavien puheessa, mutta siihenkin voitiin löytää viitteitä sairaanhoitajaopiskelijoiden kertomasta emotionaalisen tuen antamisen tärkeydestä ja tukemisen tavoista. Kukaan haastateltavista ei ollut kuullut Suomen NOBAB-yhdistyksen laatimista lasten sairaanhoidon standardeista. Haastateltavien oli vaikea analysoida omaa osaamistaan lapsen ja perheiden hoitotyön osalta ja he kokivat itsensä epävarmoiksi lasten ja perheiden hoitotyön suhteen Haastateltujen sairaanhoitajaopiskelijoiden kehittämistarpeet lapsen ja perheen hoitotyössä liittyivät pääasiassa käytännön- ja kädentaitoihin, mutta toisaalta myös sairaan lapsen perheen kohtaamiseen liittyi epävarmuutta kohtaamisen erityislaatuisuuden ja kokemuksen vähyyden vuoksi. Lisäksi he kaipasivat tietoa nimenomaan sairaiden lasten hoidosta käytännössä sekä laajempaa teoriatietoa lastentaudeista.
Opinnäytetyön tarkoitukseen pyrittiin seuraavien kysymyksien avulla: Mitä sairaanhoitajaopiskelijat tietävät lasten ja heidän perheidensä kohtaamisen lähtökohdista ja heidän kanssaan tehtävän hoitotyön periaatteista? Minkälainen käsitys sairaanhoitajaopiskelijoilla on omista kohtaamistaidoistaan ja lasten ja perheiden kanssa tehtävän hoitotyön periaatteiden osaamisesta? Minkälaisia kehittämistarpeita sairaanhoitajaopiskelijoilla on lasten ja heidän perheidensä kohtaamistaidoissa ja heidän kanssaan tehtävän hoitotyön periaatteiden tuntemisessa ja millaisia kehittämisehdotuksia heillä sairaanhoitajakoulutuksen suhteen on? Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla neljää vuoden 2016 aikana suunnitelmien mukaan valmistuvaa sairaanhoitajaopiskelijaa Porvoon Laurean yksiköstä. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla ja analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitotyön periaatteiden tuntemus on puutteellista. Yhtäkään periaatetta ei mainittu nimeltä, mutta puheesta voitiin kuitenkin löytää viitteitä yksilöllisyyden, asiakaslähtöisyyden ja perhekeskeisyyden, turvallisuuden ja omatoimisuuden periaatteisiin. Kasvun ja kehityksen tukemisen periaatetta ei mainittu ollenkaan. Lapsen ja perheen kohtaamisen osalta vuorovaikutuksellisuuden merkitys ja emotionaalisen tuen antaminen tulivat parhaiten esiin. Perheiden voimaantumisen tukeminen omassa hoitotyössään ei tullut esiin haastateltavien puheessa, mutta siihenkin voitiin löytää viitteitä sairaanhoitajaopiskelijoiden kertomasta emotionaalisen tuen antamisen tärkeydestä ja tukemisen tavoista. Kukaan haastateltavista ei ollut kuullut Suomen NOBAB-yhdistyksen laatimista lasten sairaanhoidon standardeista. Haastateltavien oli vaikea analysoida omaa osaamistaan lapsen ja perheiden hoitotyön osalta ja he kokivat itsensä epävarmoiksi lasten ja perheiden hoitotyön suhteen Haastateltujen sairaanhoitajaopiskelijoiden kehittämistarpeet lapsen ja perheen hoitotyössä liittyivät pääasiassa käytännön- ja kädentaitoihin, mutta toisaalta myös sairaan lapsen perheen kohtaamiseen liittyi epävarmuutta kohtaamisen erityislaatuisuuden ja kokemuksen vähyyden vuoksi. Lisäksi he kaipasivat tietoa nimenomaan sairaiden lasten hoidosta käytännössä sekä laajempaa teoriatietoa lastentaudeista.