Työntekijän perehdyttäminen Rauhankadun ehkäisyneuvolassa
Turpeinen, Mandi; Konttinen, Tiia (2016)
Turpeinen, Mandi
Konttinen, Tiia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604194561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604194561
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimiva perehdyttämismalli Rauhankadun ehkäisyneuvolalle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää perehdyttämistä ehkäisyneuvolassa tavoitteelliseksi ja yhtenäiseksi, jotta se helpottaisi uuden työntekijän sopeutumista työhön. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Rauhankadun ehkäisyneuvolan perehdyttämisestä vastaavan terveydenhoitajan kanssa. Perehdyttämismalli kuvataan perehdytyskansiossa.
Seksuaalineuvonta, -ohjaus sekä ihmisen seksuaalisuuteen ja seksuaaliterveyteen liittyvien asioiden ja ongelmien käsittely ovat ehkäisyneuvolan toiminnan ohjaavia tekijöitä. Ehkäisyneuvolan työntekijällä on oltava seksuaaliterveyteen liittyvää eritysosaamista. Erityisosaamisen takaamiseksi on järjestettävä laadukas perehdytys. Laadukas perehdytys on yhteydessä henkilöstön osaamiseen, ammattitaitoon, työhyvinvointiin sekä potilasturvallisuuteen.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui perehdyttämisen lainsäädännöstä sekä perehdyttämisen erityispiirteistä hoitoalalla. Uuden työntekijän sopeutumisen helpottamiseksi opinnäytetyössä luotiin vastaanottojen toimintamallit, jotka sisällytettiin osaksi perehdyttämismallia. Vastaanottojen sisällöt kerättiin havainnoimalla terveydenhoitajien ja lääkärin työtä Rauhankadun ehkäisyneuvolassa. Toimintamallit luotiin tietoperustan sekä havaintojen pohjalta. Perehdyttämismalliin sisällytettiin lisäksi ohjeet perehdyttämisen toteutuksesta sekä työergonomiasta.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotosta arvioitiin Rauhankadun ehkäisyneuvolan henkilökunnalta saadun palautteen avulla. Perehdyttämismallin arvioitiin toimivan selkeänä, työtä helpottavana apuvälineenä uuden työntekijän aloittaessa Rauhankadun ehkäisyneuvolassa. Voidaan olettaa, että perehdyttämismalli muuttaa radikaalisti perehdytyksen käytäntöjä ehkäisyneuvolassa. Perehdyttämismallin toimivuutta voidaan arvioida luotettavasti vasta, kun se on ollut käytössä uudella työntekijällä.
Seksuaalineuvonta, -ohjaus sekä ihmisen seksuaalisuuteen ja seksuaaliterveyteen liittyvien asioiden ja ongelmien käsittely ovat ehkäisyneuvolan toiminnan ohjaavia tekijöitä. Ehkäisyneuvolan työntekijällä on oltava seksuaaliterveyteen liittyvää eritysosaamista. Erityisosaamisen takaamiseksi on järjestettävä laadukas perehdytys. Laadukas perehdytys on yhteydessä henkilöstön osaamiseen, ammattitaitoon, työhyvinvointiin sekä potilasturvallisuuteen.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui perehdyttämisen lainsäädännöstä sekä perehdyttämisen erityispiirteistä hoitoalalla. Uuden työntekijän sopeutumisen helpottamiseksi opinnäytetyössä luotiin vastaanottojen toimintamallit, jotka sisällytettiin osaksi perehdyttämismallia. Vastaanottojen sisällöt kerättiin havainnoimalla terveydenhoitajien ja lääkärin työtä Rauhankadun ehkäisyneuvolassa. Toimintamallit luotiin tietoperustan sekä havaintojen pohjalta. Perehdyttämismalliin sisällytettiin lisäksi ohjeet perehdyttämisen toteutuksesta sekä työergonomiasta.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotosta arvioitiin Rauhankadun ehkäisyneuvolan henkilökunnalta saadun palautteen avulla. Perehdyttämismallin arvioitiin toimivan selkeänä, työtä helpottavana apuvälineenä uuden työntekijän aloittaessa Rauhankadun ehkäisyneuvolassa. Voidaan olettaa, että perehdyttämismalli muuttaa radikaalisti perehdytyksen käytäntöjä ehkäisyneuvolassa. Perehdyttämismallin toimivuutta voidaan arvioida luotettavasti vasta, kun se on ollut käytössä uudella työntekijällä.