Salibandyseura Sport Club Hyvinkään markkinointisuunnitelma
Mäkinen, Asko (2016)
Mäkinen, Asko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035997
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointisuunnitelma salibandyseura Sport Club Hyvinkäälle. Markkinointisuunnitelma käsittää nykytila-analyysin, markkinointimateriaalin sekä tärkeässä osassa on sosiaalisen median strategia seuralle ja sähköisen markkinoinnin kehittäminen. Toimeksiantajina opinnäytetyössä olivat Sport Club Hyvinkään hallituksen puheenjohtaja Marko Lahtinen ja valmennuskoordinaattori Jari Lehtonen. Markkinointisuunnitelmassa keskityttiin seuralle tärkeisiin markkinointiviestintämenetelmiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa Sport Club Hyvinkäälle tietoa, kehitysehdotuksia ja ohjeita markkinointiin, jotta siitä saataisiin järjestelmällistä ja jatkuvaa. Markkinointisuunnitelman avulla seuran tavoitteena oli saada lisää näkyvyyttä, panostaa tyttöjen salibandytoimintaan sekä saada lisää harrastajia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta, jotka ovat yhdistyksen markkinointi ja sähköinen markkinointi. Yhdistyksen markkinoinnissa käsitellään urheiluseuran markkinointia, markkinointia yleisesti käsitteenä, markkinointisuunnitelmaa, SWOT-analyysia ja benchmarkingia. Sähköisessä markkinoinnissa on käsitelty sosiaalinen mediaa, Facebookia, verkkosivuja ja sähköpostimainontaa.
Markkinointisuunnitelma aloitettiin tekemällä Sport Club Hyvinkäästä nykytila-analyysi, joka sisältää seuran taustat, tavoitteet, toimenpiteet ja SWOT-analyysin. Sport Club Hyvinkää aloitti koulukiertueen helmikuussa ja tähän koulukiertueeseen tehtiin markkinointiesite. Markkinointisuunnitelmaan on kirjattuna kehittämisideoita Sport Club Hyvinkään verkkosivujen uudistamiseen. Markkinointisuunnitelmassa on myös Sport Club Hyvinkään Facebook-markkinointiopas, jolla seuran joukkueet voivat tehdä julkaisuja yhdenmukaisesti ja systemaattisesti. Lisäksi Sport Club Hyvinkää jatkaa koulukiertuetta ja tähän koulukiertueeseen tehtiin kyselytutkimuspohja, jolla saadaan tehtyä markkinatutkimusta ala-astekouluissa Hyvinkäällä ja kehitettyä juniorityttöjen salibandytoimintaa.
Markkinointisuunnitelmasta tehtiin Sport Club Hyvinkään toimintaa tukeva ja se sisältää seuralle tärkeiden markkinointikanavien hyödyntämistä monipuolisemmin. Tällä tavoin saadaan seuralle lisää näkyvyyttä. Sosiaalisen median strategialla seura saa lisättyä näkyvyyttä, jos se osataan kohdentaa oikein ja seurasta saadaan henkilö toteuttamaan Facebook-markkinointia säännöllisesti. Opinnäytetyössä kirjatuilla kehittämisideoilla Sport Club Hyvinkää voi uudistaa verkkosivut osaavan tekijän kanssa. Näin Sport Club Hyvinkää saisi visuaaliset ja selkeät kotisivut. Kyselytutkimuspohjasta tehtiin Word-versio, jonka voi tulostaa kouluissa tehtävää kyselyä varten. Sport Club Hyvinkää saa helpommin tehtyä analyysit viemällä tulokset Google Driveen. Seura voisi myös tehdä kyselytutkimukset Google Drivella. Tämä helpottaisi niiden tekemistä ja tulokset tulevat suoraan Google Driveen. Näin tulokset säilyvät siellä ja tulosten vertailu on helpompaa vuosittain.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta, jotka ovat yhdistyksen markkinointi ja sähköinen markkinointi. Yhdistyksen markkinoinnissa käsitellään urheiluseuran markkinointia, markkinointia yleisesti käsitteenä, markkinointisuunnitelmaa, SWOT-analyysia ja benchmarkingia. Sähköisessä markkinoinnissa on käsitelty sosiaalinen mediaa, Facebookia, verkkosivuja ja sähköpostimainontaa.
Markkinointisuunnitelma aloitettiin tekemällä Sport Club Hyvinkäästä nykytila-analyysi, joka sisältää seuran taustat, tavoitteet, toimenpiteet ja SWOT-analyysin. Sport Club Hyvinkää aloitti koulukiertueen helmikuussa ja tähän koulukiertueeseen tehtiin markkinointiesite. Markkinointisuunnitelmaan on kirjattuna kehittämisideoita Sport Club Hyvinkään verkkosivujen uudistamiseen. Markkinointisuunnitelmassa on myös Sport Club Hyvinkään Facebook-markkinointiopas, jolla seuran joukkueet voivat tehdä julkaisuja yhdenmukaisesti ja systemaattisesti. Lisäksi Sport Club Hyvinkää jatkaa koulukiertuetta ja tähän koulukiertueeseen tehtiin kyselytutkimuspohja, jolla saadaan tehtyä markkinatutkimusta ala-astekouluissa Hyvinkäällä ja kehitettyä juniorityttöjen salibandytoimintaa.
Markkinointisuunnitelmasta tehtiin Sport Club Hyvinkään toimintaa tukeva ja se sisältää seuralle tärkeiden markkinointikanavien hyödyntämistä monipuolisemmin. Tällä tavoin saadaan seuralle lisää näkyvyyttä. Sosiaalisen median strategialla seura saa lisättyä näkyvyyttä, jos se osataan kohdentaa oikein ja seurasta saadaan henkilö toteuttamaan Facebook-markkinointia säännöllisesti. Opinnäytetyössä kirjatuilla kehittämisideoilla Sport Club Hyvinkää voi uudistaa verkkosivut osaavan tekijän kanssa. Näin Sport Club Hyvinkää saisi visuaaliset ja selkeät kotisivut. Kyselytutkimuspohjasta tehtiin Word-versio, jonka voi tulostaa kouluissa tehtävää kyselyä varten. Sport Club Hyvinkää saa helpommin tehtyä analyysit viemällä tulokset Google Driveen. Seura voisi myös tehdä kyselytutkimukset Google Drivella. Tämä helpottaisi niiden tekemistä ja tulokset tulevat suoraan Google Driveen. Näin tulokset säilyvät siellä ja tulosten vertailu on helpompaa vuosittain.