Kohderyhmän selvittäminen ja tavoittaminen sähköiselle ruoantilauspalveluyritykselle : case: Deli Piste Oy
Vanamo, Camilla; Vänskä, Virve (2016)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Vanamo, Camilla
Vänskä, Virve
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275256
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena Deli Piste Oy:lle, joka tarjoaa erityisesti yrityksille sähköistä ruoantilauspalvelua pääkaupunkiseudulla. Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen tutkimus, jolla kartoitettiin Deli Piste Oy:n mahdollista kohderyhmää, tunnettuutta, näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja kilpailijoita. Kyselyn vastausten perusteella tuli pohtia, millä eri keinoilla oikea kohderyhmä tavoitettaisiin tehokkaimmin. Kyselylomakkeelle tuli saada 50 vastausta.
Teoreettinen viitekehys koostui seuraavista aihealueista: yrityksen brändi ja kohderyhmän tavoittaminen, joka sisälsi segmentoinnin, markkinointiviestinnän, mainonnan, sosiaalisen median ja asiakkaiden sitouttamisen. Kyselytutkimus toteutettiin e-lomakkeella, joka lähetettiin sähköpostilla yli 200 sähköpostiosoitteeseen. Kysely sisälsi 11 kysymystä ja vastaajilla oli mahdollisuus osallistua Deli Piste Oy:n Catering -lahjakortin arvontaan.
Kyselyn vastaajista tasan puolet oli naisia ja puolet miehiä, vastauksissa ei ollut eroavaisuuksia sukupuolten välillä. Tutkimus oli onnistuneesti kohdistettu, sillä suurin osa ilmoitti asuvansa tai työskentelevänsä pääkaupunkiseudulla. Palvelua käytettäisiin enemmistön mukaan mieluiten illallisaikana ja mielikuvat palvelusta olivat positiiviset. Internetissä vastaajat etsivät tietoa eniten yrityksen kotisivuilta ja Facebookista. Julkaisuista arvostelut herättivät vastaajissa eniten kiinnostusta.
Yhtenä kehittämisehdotuksena Deli Piste Oy:n kannattaa harkita yhteistyötä bloggaajien tai lehdistön kanssa, jotka voisivat kirjoittaa arvosteluja ja artikkeleita yrityksestä. Yhteistyöllä voitaisiin kasvattaa Deli Piste Oy:n tunnettuutta pääkaupunkiseudulla.
Teoreettinen viitekehys koostui seuraavista aihealueista: yrityksen brändi ja kohderyhmän tavoittaminen, joka sisälsi segmentoinnin, markkinointiviestinnän, mainonnan, sosiaalisen median ja asiakkaiden sitouttamisen. Kyselytutkimus toteutettiin e-lomakkeella, joka lähetettiin sähköpostilla yli 200 sähköpostiosoitteeseen. Kysely sisälsi 11 kysymystä ja vastaajilla oli mahdollisuus osallistua Deli Piste Oy:n Catering -lahjakortin arvontaan.
Kyselyn vastaajista tasan puolet oli naisia ja puolet miehiä, vastauksissa ei ollut eroavaisuuksia sukupuolten välillä. Tutkimus oli onnistuneesti kohdistettu, sillä suurin osa ilmoitti asuvansa tai työskentelevänsä pääkaupunkiseudulla. Palvelua käytettäisiin enemmistön mukaan mieluiten illallisaikana ja mielikuvat palvelusta olivat positiiviset. Internetissä vastaajat etsivät tietoa eniten yrityksen kotisivuilta ja Facebookista. Julkaisuista arvostelut herättivät vastaajissa eniten kiinnostusta.
Yhtenä kehittämisehdotuksena Deli Piste Oy:n kannattaa harkita yhteistyötä bloggaajien tai lehdistön kanssa, jotka voisivat kirjoittaa arvosteluja ja artikkeleita yrityksestä. Yhteistyöllä voitaisiin kasvattaa Deli Piste Oy:n tunnettuutta pääkaupunkiseudulla.