Uuden edessä : perehdytyskansio tukemassa työelämää
Kittilä, Nasti (2016)
Kittilä, Nasti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124235
Tiivistelmä
Vuonna 2014 tein Vuokkoharjun päiväkotiin perehdytyskansion, joka otettiin käyttöön alkuvuodesta 2015. Tämän jatkoksi tein tutkielman, jossa halusin kartoittaa työntekijöiden kokemuksia perehdytyksestä. Halusin löytää myös vastauksia siihen, miten kansio on auttanut heitä työssään, perehdytyksessä ja oppimisessa sekä miten kansiota tulisi kehittää paremmaksi.
Tutkielma toteutettiin ryhmähaastattelulla, joka toteutettiin teemahaastattelun periaattein ja tallennettiin videoaineistoksi loppusyksystä 2015. Tekemääni perehdytyskansiota käytettiin keskustelussa materiaalina. Haastatteluun osallistui kolme kokenutta työntekijää, yksi uusi työntekijä ja kaksi opiskelijaa. Teemat haastattelussa olivat perehdyttäminen, työn hyvinvointi ja työturvallisuus, oppiminen ja kehitys työssä, perehdytyskansion merkitys työelämässä sekä palaute ja kehittämisehdotukset kansioon. Kuvattu aineisto on litteroitu ja tämän jälkeen analysoitu käyttäen menetelmänä sisällönanalyysia, jossa ensin teemoiteltiin vastaukset ja sen jälkeen vastaukset analysoitiin käyttäen tukena teoriaa. Perehdytystä avataan tutkimuksen taustaksi valikoituneen laajan teoriapohjan avulla.
Tutkielmassani selvisi, että perehdytyskansion olemassaolo työelämässä on hyvin tärkeää. Se auttaa ja tukee uutta työntekijää sekä opiskelijaa pääsemään kiinni työhön mutta siitä on myös apua työntekijöille. Esille nousi myös se, että työntekijät eivät ole koskaan aikaisemmin missään nähneet perehdytyskansiota eikä sellaista ole ollut heidän aikanaan käytössä. Siksi kansio nähtiin uutena työkaluna ja siksi ei tiedetty mitä siellä kuuluisi olla. Kansiossa oli heille paljon uutta, joten tulokkaiden ja opiskelijoiden tavalla, he olivat myös uuden edessä. Tutkielmastani selvisi myös, että perehdytysasiat eivät vielä ole täysin kypsiä päiväkodissa. Johtopäätöksissäni tulin siihen tulokseen, että perehdytysasiaa päiväkodissa tulee vielä kehittää valmiimmaksi ja selkeämmäksi kokonaisuudeksi.
Tutkielma toteutettiin ryhmähaastattelulla, joka toteutettiin teemahaastattelun periaattein ja tallennettiin videoaineistoksi loppusyksystä 2015. Tekemääni perehdytyskansiota käytettiin keskustelussa materiaalina. Haastatteluun osallistui kolme kokenutta työntekijää, yksi uusi työntekijä ja kaksi opiskelijaa. Teemat haastattelussa olivat perehdyttäminen, työn hyvinvointi ja työturvallisuus, oppiminen ja kehitys työssä, perehdytyskansion merkitys työelämässä sekä palaute ja kehittämisehdotukset kansioon. Kuvattu aineisto on litteroitu ja tämän jälkeen analysoitu käyttäen menetelmänä sisällönanalyysia, jossa ensin teemoiteltiin vastaukset ja sen jälkeen vastaukset analysoitiin käyttäen tukena teoriaa. Perehdytystä avataan tutkimuksen taustaksi valikoituneen laajan teoriapohjan avulla.
Tutkielmassani selvisi, että perehdytyskansion olemassaolo työelämässä on hyvin tärkeää. Se auttaa ja tukee uutta työntekijää sekä opiskelijaa pääsemään kiinni työhön mutta siitä on myös apua työntekijöille. Esille nousi myös se, että työntekijät eivät ole koskaan aikaisemmin missään nähneet perehdytyskansiota eikä sellaista ole ollut heidän aikanaan käytössä. Siksi kansio nähtiin uutena työkaluna ja siksi ei tiedetty mitä siellä kuuluisi olla. Kansiossa oli heille paljon uutta, joten tulokkaiden ja opiskelijoiden tavalla, he olivat myös uuden edessä. Tutkielmastani selvisi myös, että perehdytysasiat eivät vielä ole täysin kypsiä päiväkodissa. Johtopäätöksissäni tulin siihen tulokseen, että perehdytysasiaa päiväkodissa tulee vielä kehittää valmiimmaksi ja selkeämmäksi kokonaisuudeksi.