Vastaanottokoti Kotirinteen ohjaajien näkemyksiä omaohjaajuudesta
Syrjälä, Tarja (2016)
Syrjälä, Tarja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275191
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään Kotirinteen vastaanottokodin ohjaajien näkemyksiä nuoren kanssa tehtävästä yksilötyöskentelystä eli omaohjaajuudesta. Tietoa kerättiin myös siitä, miten sen hetkinen omaohjaajatyöskentely koetiin, käyttivätkö ohjaajat työvälineitä apuna työskentelyssä ja nostivatko ohjaajat esille kehittämisehdotuksia nuoren kanssa tehtävään yksilötyöskentelyyn.
Opinnäytetyössä on käytetty teemahaastatteluja eli puolistrukturoituja haastatteluja, joiden avulla tietoa on kerätty Kotirinteen vastaanottokodin ohjaajilta. Haastattelut on toteutettu kesällä 2015. Ohjaajia haastatteluihin osallistui kuusi ja vastaava ohjaaja. Opinnäytetyö noudattaa kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen tunnusmerkkejä. Tämän opinnäytetyön tulokset eivät ole yleistettävissä, koska tulokset pätevät vain vastaanottokoti Kotirinteen ohjaajien näkemyksiin, joista tulokset ovat nousseet esille. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on nostettu esiin käsitteet omaohjaaja ja omaohjaajamenetelmä eli omaohjaajuus.
Tuloksissa nousi esille, että nuoren kanssa työskentelyssä on ensisijaisen tärkeää luoda hyvä ja luottamuksellinen suhde, varsinkin omaohjattavaan nuoreen. Tämän suhteen luomisessa auttaa, jos ohjaaja pystyy antamaan nuorelle yhteistä aikaa ja olemaan nuoreen kontaktissa jo heti sijoituksen alussa. Tuloksissa nousi esille myös, että ohjaajat käyttivät erilaisia työvälineitä esimerkiksi tunnekortteja ja piirtämistä, apunaan omaohjattavan nuoren kanssa. Oh-jaajilla oli myös näkemys, että heidän työtään helpottaisi, jos heillä olisi käytössä kansio yksilötyöskentelyn työvälineistä. Esiin nousi myös tuloksista, että ohjaajat näkivät yhteistyön kehittämisen nuoren verkoston kanssa merkitykselliseksi.
Opinnäytetyössä on käytetty teemahaastatteluja eli puolistrukturoituja haastatteluja, joiden avulla tietoa on kerätty Kotirinteen vastaanottokodin ohjaajilta. Haastattelut on toteutettu kesällä 2015. Ohjaajia haastatteluihin osallistui kuusi ja vastaava ohjaaja. Opinnäytetyö noudattaa kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen tunnusmerkkejä. Tämän opinnäytetyön tulokset eivät ole yleistettävissä, koska tulokset pätevät vain vastaanottokoti Kotirinteen ohjaajien näkemyksiin, joista tulokset ovat nousseet esille. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on nostettu esiin käsitteet omaohjaaja ja omaohjaajamenetelmä eli omaohjaajuus.
Tuloksissa nousi esille, että nuoren kanssa työskentelyssä on ensisijaisen tärkeää luoda hyvä ja luottamuksellinen suhde, varsinkin omaohjattavaan nuoreen. Tämän suhteen luomisessa auttaa, jos ohjaaja pystyy antamaan nuorelle yhteistä aikaa ja olemaan nuoreen kontaktissa jo heti sijoituksen alussa. Tuloksissa nousi esille myös, että ohjaajat käyttivät erilaisia työvälineitä esimerkiksi tunnekortteja ja piirtämistä, apunaan omaohjattavan nuoren kanssa. Oh-jaajilla oli myös näkemys, että heidän työtään helpottaisi, jos heillä olisi käytössä kansio yksilötyöskentelyn työvälineistä. Esiin nousi myös tuloksista, että ohjaajat näkivät yhteistyön kehittämisen nuoren verkoston kanssa merkitykselliseksi.