Oriveden kouluampumistapauksen psykososiaalinen tuki ja jälkihoito sen kohdanneiden ammattihenkilöiden näkökulmasta
Rantanen, Susanna (2016)
Rantanen, Susanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178351
Tiivistelmä
Rantanen, Susanna. Oriveden kouluampumistapauksen psykososiaalinen tuki ja jälkihoito ampumisen kohdanneiden ammattihenkilöiden näkökulmasta. Diak Pieksämäki, kevät 2016, 34 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Oriveden kouluampumistapauksessa paikalla olleet, tilanteen kohdanneet ja tilanteen hoitamiseen osallistuneet, ammattihenkilöt olivat kokeneet saaneensa tapauksen jälkeen psykososiaalista tukea ja jälkihoitoa. Työn tarkoitus oli myös kartoittaa sitä, miten kyseisenlaista tukea voitaisiin jatkossa parantaa vastaavanlaisissa tapauksissa. Työssä ovat osaltaan auttaneet eri viranomaistahot, joiden suostumuksella työhön on haastateltu eri viranomaisten edustajia.
Aineisto, johon työ pohjautuu, on kerätty teemahaastatteluilla, joilla selvitettiin kyseisen ampumistapauksen hoitamiseen osallistuneilta henkilöitä heidän näkemyksenä saamastaan tuesta kyseisessä traumaattisessa tilanteessa ja sen jälkeen. Kaikille haastatelluille esitettiin samat neljä kysymystä, joiden vastaukset on tässä työssä koottu yhteen. Lisäksi on haettu aiheeseen liittyvää teoriatietoa, jolla asiaa on kattavasti taustoitettu.
Haastatteluun osallistui viisi eri aloilta tulevaa ihmistä, joista kaikki olivat tavalla tai toisella olleet mukana Oriveden kouluampumistapauksessa, auttamassa. Haastattelujen pohjalta ilmeni, että jälkihoito kyseisessä tapauksessa oli pääsääntöisesti hyvää, mutta puutteitakin siinä on havaittu, lisäksi tutkimuksessa ilmeni myös selviä kehityskohteita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Oriveden kouluampumistapauksessa paikalla olleet, tilanteen kohdanneet ja tilanteen hoitamiseen osallistuneet, ammattihenkilöt olivat kokeneet saaneensa tapauksen jälkeen psykososiaalista tukea ja jälkihoitoa. Työn tarkoitus oli myös kartoittaa sitä, miten kyseisenlaista tukea voitaisiin jatkossa parantaa vastaavanlaisissa tapauksissa. Työssä ovat osaltaan auttaneet eri viranomaistahot, joiden suostumuksella työhön on haastateltu eri viranomaisten edustajia.
Aineisto, johon työ pohjautuu, on kerätty teemahaastatteluilla, joilla selvitettiin kyseisen ampumistapauksen hoitamiseen osallistuneilta henkilöitä heidän näkemyksenä saamastaan tuesta kyseisessä traumaattisessa tilanteessa ja sen jälkeen. Kaikille haastatelluille esitettiin samat neljä kysymystä, joiden vastaukset on tässä työssä koottu yhteen. Lisäksi on haettu aiheeseen liittyvää teoriatietoa, jolla asiaa on kattavasti taustoitettu.
Haastatteluun osallistui viisi eri aloilta tulevaa ihmistä, joista kaikki olivat tavalla tai toisella olleet mukana Oriveden kouluampumistapauksessa, auttamassa. Haastattelujen pohjalta ilmeni, että jälkihoito kyseisessä tapauksessa oli pääsääntöisesti hyvää, mutta puutteitakin siinä on havaittu, lisäksi tutkimuksessa ilmeni myös selviä kehityskohteita.