Diabetesta sairastava lapsi päivähoidossa
Pylvänäinen, Niko; Jukka, Miitta (2016)
Pylvänäinen, Niko
Jukka, Miitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208827
Tiivistelmä
Diabetesta sairastavien lasten määrä suomalaisissa päiväkodeissa on lisääntynyt viime vuosikymmeninä. Diabeteksen hoitomuodot ovat myös kehittyneet ja päiväkodin hoitajilta vaaditaan yhä enemmän ammattitaitoa ja ajankohtaista tietoa aiheesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää Kultaniityn päiväkodin henkilökunnalle koulutuspäivä, jonka aiheena oli diabetesta sairastavan lapsen hoito päiväkodissa. Koulutuspäivän tavoitteena oli parantaa entisestään henkilökunnan tietotaitoa lapsen diabeteksesta ja tätä kautta kehittää diabetesta sairastavan lapsen päivittäistä hoitoa päiväkodissa.
Koulutuspäivän pedagogisena lähestymistapana käytettiin kokemuksellista oppimista. Koulutukseen osallistuneilla henkilöillä oli aiempaa kokemusta diabetesta sairastavan lapsen hoidosta. Koulutuksen runkona oli powerpoint- esitys, joka pohjautui tutkittuun, näyttöön perustuvaan tietoon. Koulutuksen edetessä syntyi paljon keskustelua ja koulutuksessa esitettyä teoriatietoa verrattiin käytännöntyössä vastaan tulleisiin tilanteisiin.
Koulutuksessa käytetyn powerpoint- esityksen sisältö laadittiin puolistrukturoidun ennakkokyselykaavakkeen avulla. Kaikki koulutuspäivään osallistuneista neljästä henkilöstä vastasivat heille lähetettyyn kirjalliseen kyselyyn. Vastauksia analysoitiin luokittelemalla, hyödyntäen sekä määrällisen, että laadullisen analyysin tapoja.
Koulutuksen päätteeksi jokaiselta koulutukseen osallistuneilta kerättiin kirjallinen palaute, jossa he saivat arvioida koulutuksen onnistuneisuutta ja hyödyllisyyttä. Suurimmaksi osaksi palaute oli hyvää tai erinomaista. Tästä päätellen koulutus oli hyvin onnistunut kokonaisuus.
Koulutuspäivän pedagogisena lähestymistapana käytettiin kokemuksellista oppimista. Koulutukseen osallistuneilla henkilöillä oli aiempaa kokemusta diabetesta sairastavan lapsen hoidosta. Koulutuksen runkona oli powerpoint- esitys, joka pohjautui tutkittuun, näyttöön perustuvaan tietoon. Koulutuksen edetessä syntyi paljon keskustelua ja koulutuksessa esitettyä teoriatietoa verrattiin käytännöntyössä vastaan tulleisiin tilanteisiin.
Koulutuksessa käytetyn powerpoint- esityksen sisältö laadittiin puolistrukturoidun ennakkokyselykaavakkeen avulla. Kaikki koulutuspäivään osallistuneista neljästä henkilöstä vastasivat heille lähetettyyn kirjalliseen kyselyyn. Vastauksia analysoitiin luokittelemalla, hyödyntäen sekä määrällisen, että laadullisen analyysin tapoja.
Koulutuksen päätteeksi jokaiselta koulutukseen osallistuneilta kerättiin kirjallinen palaute, jossa he saivat arvioida koulutuksen onnistuneisuutta ja hyödyllisyyttä. Suurimmaksi osaksi palaute oli hyvää tai erinomaista. Tästä päätellen koulutus oli hyvin onnistunut kokonaisuus.