100 askelta luontoon- ideakansio päiväkoti Onnimannin lähiluonnon hyödyntämiseen
Vuorenmaa, Satu; Korhonen, Sanna (2016)
Vuorenmaa, Satu
Korhonen, Sanna
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239139
Tiivistelmä
Toiminnallisen ja työelämälähtöisen opinnäytetyön tavoitteena oli koota ideakansio päiväkoti Onnimannin lähiluonnon hyödyntämiseen. Aiheen saimme päiväkodin johtajalta, joka toivoi päiväkodin lähiluonnon tulevan ahkerampaan käyttöön. Ideakansio tarkoituksena oli antaa monipuolisesti suhteellisen vähällä vaivalla toteutettavia ideoita ympäristökasvatukseen liittyvien toimintojen toteuttamiseen päiväkodin lähiympäristöä hyödyntäen ja sitä kautta kannustaa työntekijöitä lähtemään lähiluontoon. Pitkällä aikavälillä toivomme valmiiden ideoiden edesauttavan luontoon lähtemisen kautta lasten ympäristösuhteen kehittymistä, ympäristötietouden lisääntymistä sekä ympäristöä suojelevien toimintatapojen omaksumista. Pidemmän aikavälin vaikutuksina voidaan ajatella olevan myös luontovastuullisen ajattelun ja arvojen siirtyminen lapsen kotiin ja lapsen myöhempään elämään.
Opinnäytetyön teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa käsittelemme ympäristökasvatusta varhaiskasvatuksessa ja sen taustaa sekä tavoitteita. Teoriaosuuden toisessa luvussa määritellään luontosuhde, sen muodostumisen, kasvattajan rooli ja osallisuus. Viimeisissä kappaleissa käsittelemme ympäristökasvatuksen tuomia monipuolisia hyötyjä, kuten myönteisiä hyvinvointivaikutuksia. Opinnäytetyön loppuosassa on avattu prosessin kulkua ja kuvattu ideakansion sisältöä ja rakennetta. Viimeisenä lukuna on prosessin ja ideakansion arviointia sekä pohdintaa.
Ideakansion toimintojen suunnittelussa otettiin huomioon valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa esille tuotu ajatus lapselle ominaisista tavoista toimia eli liikkuminen, leikkiminen, taiteellinen ilmaiseminen ja kokeminen sekä tutkiminen. Kaikkia näitä toimintatapoja käsittelevässä ideakansiossa on lähes sata ideaa lähiluontoon, josta työntekijät voivat valikoida omalle lapsiryhmälle parhaiten soveltuvia toimintoja. Ideakansiosta tehtiin selkeä ja helppolukuinen, mutta kuitenkin monipuolisen visuaalisen ilmeensä ansiosta innostava kokonaisuus. Toimeksiantajan palaute ideakansiosta oli positiivinen.
Opinnäytetyön teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa käsittelemme ympäristökasvatusta varhaiskasvatuksessa ja sen taustaa sekä tavoitteita. Teoriaosuuden toisessa luvussa määritellään luontosuhde, sen muodostumisen, kasvattajan rooli ja osallisuus. Viimeisissä kappaleissa käsittelemme ympäristökasvatuksen tuomia monipuolisia hyötyjä, kuten myönteisiä hyvinvointivaikutuksia. Opinnäytetyön loppuosassa on avattu prosessin kulkua ja kuvattu ideakansion sisältöä ja rakennetta. Viimeisenä lukuna on prosessin ja ideakansion arviointia sekä pohdintaa.
Ideakansion toimintojen suunnittelussa otettiin huomioon valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa esille tuotu ajatus lapselle ominaisista tavoista toimia eli liikkuminen, leikkiminen, taiteellinen ilmaiseminen ja kokeminen sekä tutkiminen. Kaikkia näitä toimintatapoja käsittelevässä ideakansiossa on lähes sata ideaa lähiluontoon, josta työntekijät voivat valikoida omalle lapsiryhmälle parhaiten soveltuvia toimintoja. Ideakansiosta tehtiin selkeä ja helppolukuinen, mutta kuitenkin monipuolisen visuaalisen ilmeensä ansiosta innostava kokonaisuus. Toimeksiantajan palaute ideakansiosta oli positiivinen.