Markkinointisuunnitelma kauneushoitola Terrakotalle
Nykänen, Tuuli (2016)
Nykänen, Tuuli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610033
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee toimeksiantajayrityksen nykytilaa, tavoitteita sekä markkinointia. Työn tavoitteena on tuottaa toimeksiantajayritys kauneushoitola Terrakotalle markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma tähtää uusien asiakkaiden hankkimiseen sekä nykyisten asiakkaiden sitouttamiseen.
Toimeksiantaja yrityksenä opinnäytetyössä on Kauneushoitola Terrakotta. Kauneushoitola Terrakotta on uusi, vuona 2015, perustettu yritys. Yrityksen perustajana, omistajana ja ainoana työntekijänä toimii yrittäjä Anna Fenander. Markkinointisuunnitelma on tarvelähtöinen, koska yrityksen tavoitteena on kasvaa. Kasvuun yritys tarvitsee lisää asiakkaita. Terrakotassa ei ole tehty aikaisemmin tietoisia markkinoinnillisia toimenpiteitä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen työ, jonka rakenne koostuu teoreettisesta osuudesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa osuudessa on paneuduttu kauneudenhoitoalaan, markkinointiin yleisesti sekä markkinointinointimixiin. Toiminnallisessa osuudessa on tehty nykytila- analyysi. Itse markkinontisuunnitelma on muodostettu markkinointimixin kilpailuelementtien pohjalta. Toiminnallinen osuus on laadittu teoreettista tietopohjaa sekä nykytila- analyysissä esiin tulleita kehittämiskohteita hyödyntäen. Opinnäytetyössä on käytetty käyttäjäpersoona-, kysely-, osallistava havainnointi-, palvelukokemuskartta-, SWOT-analyysi-, benchmarking- ja aivoriihi- menetelmiä. Menetelmiä on hyödynnetty pääasiallisesti nykytila analyysissa. Toimeksiantaja on ollut vahvasti mukana markkinointisuunnitelman laatimisessa.
Työn tuloksena on markkinointisuunnitelma, joka on rakennettu niin, että se on mahdollista toteuttaa pienen yrityksen resurssein. Markkinointisuunnitelma pitää sisällään markkinoinnin kohderyhmän, kehityskohteet ja niille markkinoinnilliset toimenpiteet. Tämän lisäksi markkinointisuunnitelma pitää sisällään vuosikellon, jossa on otettu huomioon kauneuden-hoitoalan kysynnän kausivaihtelut. Kauneushoitola Terrakotan on tarkoitus hyödyntää markkinointisuunnitelmaa kalenterivuotena 2017 ja tämän pohjalta kehittää markkinointisuunnitelma aina tuleville vuosille.
Työn lopputulos saatiin aikaiseksi keräämällä nykytila-analyysissä kattavasti tietoa asiakkaista, tuotteista ja palveluista sekä toimintaympäristöstä ja kilpailijoista. Näiden pohjalta on tehty lopputulos eli markkinointisuunnitelma. Työn lopputulos vastaa alussa määritettyihin tavoitteisiin ja kauneushoitola Terrakotta voi suunnitelman mukaisesti toteuttaa markkinoinnillisia toimenpiteitä lisätäkseen asiakasmääräänsä.
Toimeksiantaja yrityksenä opinnäytetyössä on Kauneushoitola Terrakotta. Kauneushoitola Terrakotta on uusi, vuona 2015, perustettu yritys. Yrityksen perustajana, omistajana ja ainoana työntekijänä toimii yrittäjä Anna Fenander. Markkinointisuunnitelma on tarvelähtöinen, koska yrityksen tavoitteena on kasvaa. Kasvuun yritys tarvitsee lisää asiakkaita. Terrakotassa ei ole tehty aikaisemmin tietoisia markkinoinnillisia toimenpiteitä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen työ, jonka rakenne koostuu teoreettisesta osuudesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa osuudessa on paneuduttu kauneudenhoitoalaan, markkinointiin yleisesti sekä markkinointinointimixiin. Toiminnallisessa osuudessa on tehty nykytila- analyysi. Itse markkinontisuunnitelma on muodostettu markkinointimixin kilpailuelementtien pohjalta. Toiminnallinen osuus on laadittu teoreettista tietopohjaa sekä nykytila- analyysissä esiin tulleita kehittämiskohteita hyödyntäen. Opinnäytetyössä on käytetty käyttäjäpersoona-, kysely-, osallistava havainnointi-, palvelukokemuskartta-, SWOT-analyysi-, benchmarking- ja aivoriihi- menetelmiä. Menetelmiä on hyödynnetty pääasiallisesti nykytila analyysissa. Toimeksiantaja on ollut vahvasti mukana markkinointisuunnitelman laatimisessa.
Työn tuloksena on markkinointisuunnitelma, joka on rakennettu niin, että se on mahdollista toteuttaa pienen yrityksen resurssein. Markkinointisuunnitelma pitää sisällään markkinoinnin kohderyhmän, kehityskohteet ja niille markkinoinnilliset toimenpiteet. Tämän lisäksi markkinointisuunnitelma pitää sisällään vuosikellon, jossa on otettu huomioon kauneuden-hoitoalan kysynnän kausivaihtelut. Kauneushoitola Terrakotan on tarkoitus hyödyntää markkinointisuunnitelmaa kalenterivuotena 2017 ja tämän pohjalta kehittää markkinointisuunnitelma aina tuleville vuosille.
Työn lopputulos saatiin aikaiseksi keräämällä nykytila-analyysissä kattavasti tietoa asiakkaista, tuotteista ja palveluista sekä toimintaympäristöstä ja kilpailijoista. Näiden pohjalta on tehty lopputulos eli markkinointisuunnitelma. Työn lopputulos vastaa alussa määritettyihin tavoitteisiin ja kauneushoitola Terrakotta voi suunnitelman mukaisesti toteuttaa markkinoinnillisia toimenpiteitä lisätäkseen asiakasmääräänsä.