Skandaalin vaikutus brändin imagoon - Case Audi
Puntalo, Ville-Veikko (2016)
Puntalo, Ville-Veikko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710369
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Volkswagenin päästöhuijausskandaalin vaikutusta Audi-brändin imagoon. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään onko ennakoitavissa mahdollisia myyntitulosten muutoksia ja johtuivatko ne kyseisestä skandaalista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin ostokäyttäytymisen prosessiin, brändin rakentumiseen, positiivisen maineen saavuttamiseen ja tunnettuihin yritysmaailman skandaaleihin. Lisäksi käytiin läpi Volkswagen päästöskandaalin taustaa sekä sen seurauksia.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa käytettiin kvalitatiivista tutkimustapaa. Tutkimus toteutettiin hyödyntäen kolmen eri vaihtoautoja myyvän liikkeen asiantuntijahaastatteluita. Lisäksi toteutettiin sähköpostikysely 12 tarkasti valituille autoilijalle, joista jokainen vastasi kyselyyn. Tuloksista selvisi tietoa, niin asiantuntijoiden kuin myös asiakkaiden osalta siitä, miten skandaali on vaikuttanut ihmisten suhtautumiseen Audi-brändiä kuin myös saksalaista insinööritekniikkaa kohtaan. Skandaali vaikutti brändin imagoon negatiivisesti, mutta asiakkaat uskoivat vaikutusten olevan hetkellisiä. Premium-luokitus heikentyi asiakkaiden silmissä, mutta tämä ei ole aiheuttanut reagointia autokauppiailla. Made-in-Germany brändi ei kärsinyt, vaan saksalainen insinööritekniikka on edelleen haluttua.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin ostokäyttäytymisen prosessiin, brändin rakentumiseen, positiivisen maineen saavuttamiseen ja tunnettuihin yritysmaailman skandaaleihin. Lisäksi käytiin läpi Volkswagen päästöskandaalin taustaa sekä sen seurauksia.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa käytettiin kvalitatiivista tutkimustapaa. Tutkimus toteutettiin hyödyntäen kolmen eri vaihtoautoja myyvän liikkeen asiantuntijahaastatteluita. Lisäksi toteutettiin sähköpostikysely 12 tarkasti valituille autoilijalle, joista jokainen vastasi kyselyyn. Tuloksista selvisi tietoa, niin asiantuntijoiden kuin myös asiakkaiden osalta siitä, miten skandaali on vaikuttanut ihmisten suhtautumiseen Audi-brändiä kuin myös saksalaista insinööritekniikkaa kohtaan. Skandaali vaikutti brändin imagoon negatiivisesti, mutta asiakkaat uskoivat vaikutusten olevan hetkellisiä. Premium-luokitus heikentyi asiakkaiden silmissä, mutta tämä ei ole aiheuttanut reagointia autokauppiailla. Made-in-Germany brändi ei kärsinyt, vaan saksalainen insinööritekniikka on edelleen haluttua.