Ostolaskujen tarkastusprosessin kehittäminen: Case Osuuskauppa Keula
Tahkoniemi, Henna (2016)
Tahkoniemi, Henna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249588
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia kohdeyrityksen ostolaskujen tarkastusprosessia ja sen ongelmakohtia. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tarkastusprosessin nykyinen toimintamalli ja tavoitteena oli löytää ideoita tarkastusprosessin kehittämiseksi sekä selvittää, tulisiko yrityksen laskuntarkastus jatkossa hoitaa keskitetysti konttorilla. Kohdeyrityksenä tutkimuksessa toimi Osuuskauppa Keula.
Teoriaosuudessa käsiteltiin sähköisen ostolaskuprosessin eri vaiheita ja käytiin tarkemmin läpi ostolaskujen tarkastusta. Teoriaosuuden lähteinä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja Internet-sivustoja. Empiriaosassa selvitettiin yrityksen laskuntarkastuksen nykyinen toimintamalli ja kartoitettiin nykyisille laskuntarkastajille teetetyn kyselyn sekä ostoreskontranhoitajan ja laskentapäällikön kanssa käytyjen keskustelujen avulla laskuntarkastuksen ongelmakohtia. Työssä käytettiin pääosin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, mutta osittain myös kvantitatiivista menetelmää.
Suurin osa kyselyyn vastanneista laskuntarkastajista oli tyytyväisiä nykyiseen laskuntarkastuskäytäntöön eivätkä kokeneet tätä kovinkaan työlääksi. Joitakin tarkastukseen liittyviä haasteita kuitenkin mainittiin, kuten esimerkiksi muun työmäärän paljous, jolloin laskujen tarkastamiseen ei aina tunnu löytyvän aikaa. Haastateltavat kertoivat omien kokemusten ja havaintojen pohjalta tarkastusprosessissa ilmenevistä ongelmakohdista. Näiden tulosten perusteella pohdittiin laskuntarkastuksen kehittämistä.
Tutkimuksen myötä saatiin selvyys laskuntarkastuksen ongelmakohdista ja sitä hidastavista tekijöistä. Tutkimuksen perusteella yrityksessä voitaisiin saavuttaa suuria hyötyjä ja ostolaskuprosessi tehostuisi, jos laskuntarkastus tapahtuisi keskitetysti konttorilla. Opinnäytetyössä on tuotu perusteluja keskitetyn laskuntarkastuksen käyttöönotolle yrityksessä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin sähköisen ostolaskuprosessin eri vaiheita ja käytiin tarkemmin läpi ostolaskujen tarkastusta. Teoriaosuuden lähteinä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja Internet-sivustoja. Empiriaosassa selvitettiin yrityksen laskuntarkastuksen nykyinen toimintamalli ja kartoitettiin nykyisille laskuntarkastajille teetetyn kyselyn sekä ostoreskontranhoitajan ja laskentapäällikön kanssa käytyjen keskustelujen avulla laskuntarkastuksen ongelmakohtia. Työssä käytettiin pääosin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, mutta osittain myös kvantitatiivista menetelmää.
Suurin osa kyselyyn vastanneista laskuntarkastajista oli tyytyväisiä nykyiseen laskuntarkastuskäytäntöön eivätkä kokeneet tätä kovinkaan työlääksi. Joitakin tarkastukseen liittyviä haasteita kuitenkin mainittiin, kuten esimerkiksi muun työmäärän paljous, jolloin laskujen tarkastamiseen ei aina tunnu löytyvän aikaa. Haastateltavat kertoivat omien kokemusten ja havaintojen pohjalta tarkastusprosessissa ilmenevistä ongelmakohdista. Näiden tulosten perusteella pohdittiin laskuntarkastuksen kehittämistä.
Tutkimuksen myötä saatiin selvyys laskuntarkastuksen ongelmakohdista ja sitä hidastavista tekijöistä. Tutkimuksen perusteella yrityksessä voitaisiin saavuttaa suuria hyötyjä ja ostolaskuprosessi tehostuisi, jos laskuntarkastus tapahtuisi keskitetysti konttorilla. Opinnäytetyössä on tuotu perusteluja keskitetyn laskuntarkastuksen käyttöönotolle yrityksessä.