SOSIONOMI (AMK) -KOULUTUSTAUSTAISEN KURAATTORIN TYÖ OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAIN VOIMAANTULON JÄLKEEN
Jolanki, Anna (2016)
Jolanki, Anna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016080813648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016080813648
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa, mitkä ovat jyväskyläläisten esi- ja perusasteella toimivien koulukuraattorien keskeisimpiä työtehtäviä ja miten työtehtävät eroavat kuraattorin ja vastaavan kuraattorin välillä 1.8.2014 voimaan astuneen oppilas- ja opiskelijahuoltolain jälkeen. Tarkoituksena oli myös selvittää, mitkä ovat sosionomi (AMK) -koulutustaustaisen kuraattorin kompetensseja työssä. Opinnäytetyössä kartoitettiin myös, mitä toimivia työkäytäntöjä sosionomi (AMK) -koulutustaustaisen kuraattorin ja sosiaalityöntekijä -koulutustaustaisen vastaavan kuraattorin kesken on muodostunut pilottikokeilukoululla, sekä miten työtä on jaettu heidän välillään.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin koulukuraattoreiden kirjoitelmia sekä teemahaastatteluita. Aineiston analysoinnissa käytettiin sisällöllistä aineiston analyysiä sekä teemoittelua.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että koulukuraattorien keskeisimmät työtehtävät voidaan jakaa yksilökohtaiseen sekä yhteisölliseen oppilashuoltotyöhön, mutta jaottelun raja on häilyvä ja joissakin työtehtävissä on elementtejä kummastakin työstä.
Kahden eri koulutustaustaisten koulukuraattorin työtehtävien ei koettu eroavan tutkimuksen toteuttamisen aikana, mutta kehittämisehdotuksia työnkuvien jakamiseen löytyi. Kuraattorin työtehtäviksi nähtiin esimerkiksi kouluilla toteutettava lähityö oppilaan ja hänen verkostojensa parissa sekä ryhmien ja luokkien kanssa tapahtuva yhteisöllinen työ kouluilla. Vastaavan kuraattorin työtehtäviksi nähtiin koulukuraattorityön kokonaisuuden strateginen kehittäminen sekä yhteisöllisen oppilashuoltotyön kehittäminen niin kouluyhteisö-, yhteistyöverkosto-, koulualue- kuin kuntatasolla.
Sosionomi (AMK) -kuraattorin kompetensseiksi nähtiin hyvät vuorovaikutustaidot, kyky toimia erilaisissa yhteisöissä ja verkostoissa sekä toiminnallisten menetelmien hallitseminen niin yksilö-, ryhmä- kuin yhteisötasolla. Tutkimuksessa nousivat esille kuraattorin ja vastaavan kuraattorin työparityöskentelyn mahdollisuudet sekä kahden eri koulutustaustaisen työntekijän osaamisen hyödyntäminen koulun oppilashuoltotyössä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin koulukuraattoreiden kirjoitelmia sekä teemahaastatteluita. Aineiston analysoinnissa käytettiin sisällöllistä aineiston analyysiä sekä teemoittelua.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että koulukuraattorien keskeisimmät työtehtävät voidaan jakaa yksilökohtaiseen sekä yhteisölliseen oppilashuoltotyöhön, mutta jaottelun raja on häilyvä ja joissakin työtehtävissä on elementtejä kummastakin työstä.
Kahden eri koulutustaustaisten koulukuraattorin työtehtävien ei koettu eroavan tutkimuksen toteuttamisen aikana, mutta kehittämisehdotuksia työnkuvien jakamiseen löytyi. Kuraattorin työtehtäviksi nähtiin esimerkiksi kouluilla toteutettava lähityö oppilaan ja hänen verkostojensa parissa sekä ryhmien ja luokkien kanssa tapahtuva yhteisöllinen työ kouluilla. Vastaavan kuraattorin työtehtäviksi nähtiin koulukuraattorityön kokonaisuuden strateginen kehittäminen sekä yhteisöllisen oppilashuoltotyön kehittäminen niin kouluyhteisö-, yhteistyöverkosto-, koulualue- kuin kuntatasolla.
Sosionomi (AMK) -kuraattorin kompetensseiksi nähtiin hyvät vuorovaikutustaidot, kyky toimia erilaisissa yhteisöissä ja verkostoissa sekä toiminnallisten menetelmien hallitseminen niin yksilö-, ryhmä- kuin yhteisötasolla. Tutkimuksessa nousivat esille kuraattorin ja vastaavan kuraattorin työparityöskentelyn mahdollisuudet sekä kahden eri koulutustaustaisen työntekijän osaamisen hyödyntäminen koulun oppilashuoltotyössä.