Lapsen asema Suomessa ja Monikulttuurisuuden kohtaaminen vastaanottokeskuksissa : Tietopaketit Suomen Punaiselle Ristille
Fihlman, Heidi; Kettunen, Lilli; Vartiainen, Aino (2016)
Fihlman, Heidi
Kettunen, Lilli
Vartiainen, Aino
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091814368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091814368
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Fihlman, Heidi; Kettunen, Lilli & Vartiainen, Aino. Lapsen asema Suomessa & Moni-kulttuurisuuden kohtaaminen vastaanottokeskuksissa - Tietopaketit Suomen Punaiselle Ristille. Pieksämäki, syksy 2016, 73 s. ja 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Piek-sämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK)/Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tämä opinnäytetyö on produktio, joka sisältää kaksi tietopakettia. Lapsen asema Suomessa on tarkoitettu turvapaikanhakijaperheille, joissa on alle seitsemänvuotiaita lapsia. Monikulttuurinen kohtaaminen on tarkoitettu Suomen Punaisen Ristin työntekijöille. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä turvapaikanhakijaperheiden, joissa on alle seitsemänvuotiaita lapsia, tietoisuutta suomalaisesta kasvatuskäytännöistä. Opinnäytetyömme tavoitteena on myös lisätä vastaanottokeskuksen työntekijöiden tietoutta suomalaisen ja islamilaisen kasvatuskäytäntöjen eroista.
Tietopakettien sisältöä kartoitettiin teemahaastatteluilla ja observoinnilla eli havainnoinnilla. Teemahaastattelujen kohderyhmänä olivat Pohjois-Savossa sijaitsevan vastaanottokeskuksen kuusi työntekijää sekä kaksi turvapaikanhakijaperhettä, joissa on alle seitsemänvuotiaita lapsia. Havainnoinnin kohderyhmänä olivat turvapaikanhakijaperheet, joissa on alle seitsemänvuotiaita lapsia. Haastateltavien turvapaikanhakijaperheiden ja havainnoitavan kohderyhmän valinta perustuu siihen, että osa opinnäytetyön kirjoittajista suorittaa lastentarhanopettajan kelpoisuutta sekä siihen, että haastateltavat perheet olivat englanninkielentaitoisia.
Haastatteluaineisto purettiin käyttämällä sisällönanalyysia. Tietopakettien koostamiseksi kerättiin haastattelujen lisäksi kattavasti aiheeseen liittyvää teoriatietoa. Tietopaketeista pyydettiin arviointia vastaanottokeskuksessa haastateltuilta työntekijöiltä, Suomen Punaisen Ristin keskustoimistolta, ohjaavalta opettajalta sekä vertaisarvioijalta. Produktio jää kokonaisuudessaan Suomen Punaisen Ristin vastaanottokeskuksien käyttöön.
Avainsanat: produktiot, turvapaikanhakijat, islam, kasvatus, lapsiperheet, lastensuojelu, vastaanottokeskukset, monikulttuurisuus, kasvatuskumppanuus
Fihlman, Heidi; Kettunen, Lilli & Vartiainen, Aino. Lapsen asema Suomessa & Moni-kulttuurisuuden kohtaaminen vastaanottokeskuksissa - Tietopaketit Suomen Punaiselle Ristille. Pieksämäki, syksy 2016, 73 s. ja 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Piek-sämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK)/Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tämä opinnäytetyö on produktio, joka sisältää kaksi tietopakettia. Lapsen asema Suomessa on tarkoitettu turvapaikanhakijaperheille, joissa on alle seitsemänvuotiaita lapsia. Monikulttuurinen kohtaaminen on tarkoitettu Suomen Punaisen Ristin työntekijöille. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä turvapaikanhakijaperheiden, joissa on alle seitsemänvuotiaita lapsia, tietoisuutta suomalaisesta kasvatuskäytännöistä. Opinnäytetyömme tavoitteena on myös lisätä vastaanottokeskuksen työntekijöiden tietoutta suomalaisen ja islamilaisen kasvatuskäytäntöjen eroista.
Tietopakettien sisältöä kartoitettiin teemahaastatteluilla ja observoinnilla eli havainnoinnilla. Teemahaastattelujen kohderyhmänä olivat Pohjois-Savossa sijaitsevan vastaanottokeskuksen kuusi työntekijää sekä kaksi turvapaikanhakijaperhettä, joissa on alle seitsemänvuotiaita lapsia. Havainnoinnin kohderyhmänä olivat turvapaikanhakijaperheet, joissa on alle seitsemänvuotiaita lapsia. Haastateltavien turvapaikanhakijaperheiden ja havainnoitavan kohderyhmän valinta perustuu siihen, että osa opinnäytetyön kirjoittajista suorittaa lastentarhanopettajan kelpoisuutta sekä siihen, että haastateltavat perheet olivat englanninkielentaitoisia.
Haastatteluaineisto purettiin käyttämällä sisällönanalyysia. Tietopakettien koostamiseksi kerättiin haastattelujen lisäksi kattavasti aiheeseen liittyvää teoriatietoa. Tietopaketeista pyydettiin arviointia vastaanottokeskuksessa haastateltuilta työntekijöiltä, Suomen Punaisen Ristin keskustoimistolta, ohjaavalta opettajalta sekä vertaisarvioijalta. Produktio jää kokonaisuudessaan Suomen Punaisen Ristin vastaanottokeskuksien käyttöön.
Avainsanat: produktiot, turvapaikanhakijat, islam, kasvatus, lapsiperheet, lastensuojelu, vastaanottokeskukset, monikulttuurisuus, kasvatuskumppanuus