KIRKON JA YHTEISKUNNAN VARHAISKASVATUS RINNAKKAIN LAPSEN ELÄMÄSSÄ : Kirkon ja yhteiskunnan varhaiskasvatuksen moniammatillinen yhteistyö
Karvo, Eeva (2016)
Karvo, Eeva
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092114459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092114459
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Karvo, Eeva. Kirkon ja yhteiskunnan varhaiskasvatus rinnakkain lapsen elämässä. Kirkon ja varhaiskasvatuksen moniammatillinen yhteistyö. Syksy 2016, 52 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma. Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto. Sosionomi (AMK) + kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajan ja lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tavoitteena on selvittää päivähoidon ja seurakunnan yhteistyön tarpeet ja tämän hetkinen yhteistyö. Tavoitteena oli myös saada selville työntekijöiden halukkuus yhteistyöhön, näkemys yhteistyön kehittämisen tarpeesta ja toteuttamisen eri vaihtoehdoista.
Tutkimuksen teoreettinen tausta on vuonna 2015 voimaan tulleessa varhais-kasvatuslaissa (580/2015), varhaiskasvatussuunnitelmassa (VASU) ja siihen kirjatussa uskonnollis-katsomuksellisessa orientaatiossa. Tutkimuksen teoriana käytetään myös uskontokasvatuksen, kirkon varhaiskasvatuksen, moniammatillisen yhteistyön ja mentoroinnin teoriaa. Tutkimuksessa esitellään seurakunnan ja päivähoidon yhteistyön eri muotoja Kirkkohallituksen julkaisun (2015) pohjalta sekä päiväkotien johtajien vaikutusta uskonnollis-katsomuksellisen orientaation toteutumisessa. Tutkimus on laadullinen. Tutkimukseen osallistui yksi porilainen seurakunta ja alueen kaksi päiväkotia. Aineisto kerättiin teemahaastattelua käyttäen kesän ja syksyn 2015 aikana ja se analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen mukaan päiväkodin ja seurakunnan moniammatillinen yhteistyö vahvistaa päiväkodissa annettavaa uskontokasvatusta sekä seurakunnan työntekijöiden mahdollisuuksia kohdata päiväkotihoidossa oleva lapsi. Tällä hetkellä yhteistyötä toteutetaan yhteiskunnan ja kirkon varhaiskasvatuksen johtoryhmän kokoontumisina, kotikirkkoon tutustumisina, kappalaisen ja lastenohjaajan päiväkotivierailuina ja yhteisinä kirkkohetkinä. Seurakunta tiedottaa päiväkodin kautta lasten vanhempia omista tilaisuuksistaan. Seurakunnan ja päiväkodin työntekijöiden välisen keskustelun lisääminen nähtiin myönteisenä. Tämän ajateltiin mahdollistavan yksittäisen lapsen ja lapsiryhmän tarpeista keskustelemisen sekä yhteisen toiminnan suunnittelun.
Asiasanat: varhaiskasvatuslaki, varhaiskasvatussuunnitelma, uskonnollis-katsomuksellinen orientaatio, uskontokasvatus, kirkon kasvatustoiminta, moniammatillisuus, yhteistyö, mentorointi
Karvo, Eeva. Kirkon ja yhteiskunnan varhaiskasvatus rinnakkain lapsen elämässä. Kirkon ja varhaiskasvatuksen moniammatillinen yhteistyö. Syksy 2016, 52 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma. Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto. Sosionomi (AMK) + kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajan ja lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tavoitteena on selvittää päivähoidon ja seurakunnan yhteistyön tarpeet ja tämän hetkinen yhteistyö. Tavoitteena oli myös saada selville työntekijöiden halukkuus yhteistyöhön, näkemys yhteistyön kehittämisen tarpeesta ja toteuttamisen eri vaihtoehdoista.
Tutkimuksen teoreettinen tausta on vuonna 2015 voimaan tulleessa varhais-kasvatuslaissa (580/2015), varhaiskasvatussuunnitelmassa (VASU) ja siihen kirjatussa uskonnollis-katsomuksellisessa orientaatiossa. Tutkimuksen teoriana käytetään myös uskontokasvatuksen, kirkon varhaiskasvatuksen, moniammatillisen yhteistyön ja mentoroinnin teoriaa. Tutkimuksessa esitellään seurakunnan ja päivähoidon yhteistyön eri muotoja Kirkkohallituksen julkaisun (2015) pohjalta sekä päiväkotien johtajien vaikutusta uskonnollis-katsomuksellisen orientaation toteutumisessa. Tutkimus on laadullinen. Tutkimukseen osallistui yksi porilainen seurakunta ja alueen kaksi päiväkotia. Aineisto kerättiin teemahaastattelua käyttäen kesän ja syksyn 2015 aikana ja se analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen mukaan päiväkodin ja seurakunnan moniammatillinen yhteistyö vahvistaa päiväkodissa annettavaa uskontokasvatusta sekä seurakunnan työntekijöiden mahdollisuuksia kohdata päiväkotihoidossa oleva lapsi. Tällä hetkellä yhteistyötä toteutetaan yhteiskunnan ja kirkon varhaiskasvatuksen johtoryhmän kokoontumisina, kotikirkkoon tutustumisina, kappalaisen ja lastenohjaajan päiväkotivierailuina ja yhteisinä kirkkohetkinä. Seurakunta tiedottaa päiväkodin kautta lasten vanhempia omista tilaisuuksistaan. Seurakunnan ja päiväkodin työntekijöiden välisen keskustelun lisääminen nähtiin myönteisenä. Tämän ajateltiin mahdollistavan yksittäisen lapsen ja lapsiryhmän tarpeista keskustelemisen sekä yhteisen toiminnan suunnittelun.
Asiasanat: varhaiskasvatuslaki, varhaiskasvatussuunnitelma, uskonnollis-katsomuksellinen orientaatio, uskontokasvatus, kirkon kasvatustoiminta, moniammatillisuus, yhteistyö, mentorointi