Kun huoli herää… Varhaiskasvattajien toiminta huolen herätessä Hyvinkään kaupungin päiväkodeissa
Karhunen, Jenni (2016)
Karhunen, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101515203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101515203
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Hyvinkään kaupungin varhaiskasvatuksen työntekijöiden toimintaa lapseen liittyvän huolen herätessä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Hyvinkään kaupunki. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa varhaiskasvattajien toiminnasta lapseen liittyvän huolen herätessä sekä varhaiskasvattajien näkemyksiä yhteistyöstä matalan kynnyksen palvelupisteen, Nopsan, kanssa. Opinnäytetyössä selvitettiin myös huolen puheeksiotto -menetelmän käyttöä ja siihen liittyviä vastuita.
Opinnäytetyössä käsitellään varhaista puuttumista, huolen heräämistä, huolen puheeksiottoa sekä varhaiskasvatuksen työntekijöiden ammatillista koulutusta. Varhaiskasvatuksessa työskentelee ammattikorkeakoulun, yliopiston sekä toisen asteen käyneitä varhaiskasvattajia. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Varhaiskasvatuksen työntekijöiden toimintaa selvitettiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla. Aineiston keruu suoritettiin E-lomakkeella huhti-toukokuun 2016 aikana. Aineisto analysoitiin SPSS-tilastointiohjelmalla sekä sisällönanalyysi-menetelmää käyttäen. Tutkimuksen vastausprosentti oli 23,7 (N=83).
Opinnäytetyön tulosten mukaan varhaiskasvattajien huolen puheeksiottaminen etenee huolen puheeksiotto -menetelmän mukaisesti, huolista keskustellaan, huolen vyöhykkeitä käytetään ja ennen kaikkea asioita nostetaan esille. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen työntekijät pitävät tärkeänä valmistautua huolen puheeksiottamiseen.
Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen työntekijät eivät kokeneet yhteistyötä Nopsan kanssa selkeäksi eivätkä riittäväksi. Vastaajista yllättävän suuri osa koki tarvitsevansa enemmän tietoa Nopsan toiminnasta. Opinnäytetyön tulokset eivät ole yleistettävissä laajemmin, mutta ne voivat toimia suuntaa antavana pohjana varhaiskasvattajien työnkehittämiselle ja jatkotutkimuksille.
Opinnäytetyössä käsitellään varhaista puuttumista, huolen heräämistä, huolen puheeksiottoa sekä varhaiskasvatuksen työntekijöiden ammatillista koulutusta. Varhaiskasvatuksessa työskentelee ammattikorkeakoulun, yliopiston sekä toisen asteen käyneitä varhaiskasvattajia. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Varhaiskasvatuksen työntekijöiden toimintaa selvitettiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla. Aineiston keruu suoritettiin E-lomakkeella huhti-toukokuun 2016 aikana. Aineisto analysoitiin SPSS-tilastointiohjelmalla sekä sisällönanalyysi-menetelmää käyttäen. Tutkimuksen vastausprosentti oli 23,7 (N=83).
Opinnäytetyön tulosten mukaan varhaiskasvattajien huolen puheeksiottaminen etenee huolen puheeksiotto -menetelmän mukaisesti, huolista keskustellaan, huolen vyöhykkeitä käytetään ja ennen kaikkea asioita nostetaan esille. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen työntekijät pitävät tärkeänä valmistautua huolen puheeksiottamiseen.
Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen työntekijät eivät kokeneet yhteistyötä Nopsan kanssa selkeäksi eivätkä riittäväksi. Vastaajista yllättävän suuri osa koki tarvitsevansa enemmän tietoa Nopsan toiminnasta. Opinnäytetyön tulokset eivät ole yleistettävissä laajemmin, mutta ne voivat toimia suuntaa antavana pohjana varhaiskasvattajien työnkehittämiselle ja jatkotutkimuksille.