Applying Lean Approach to Attraction Design: A Case Study of Heureka Tinkerlab
Antinranta, Annina (2016)
Antinranta, Annina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102315346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102315346
Tiivistelmä
Vapaa-aikamme muuttuu sirpaleisemmaksi. Tänä päivänä tiedekeskukset, kuten Heureka kilpailevat ihmisten ajasta eri alojen vapaa-ajan palveluiden kanssa. Tutkimuksen mukaan vierailijat eivät enää koe olevansa passiivisia viihdytettäviä, sen sijaan he haluavat aktiivisesti osallistua oman kokemuksensa suunnitteluun ja toteuttamiseen. Tiedekeskuksen tehtävä on tarjota tähän sopiva alusta ja työkalut. Heureka rakentaa luovaa näyttelytilaa, joka tutustuttaa kävijää maker-kulttuuriin sekä värkkäykseen. Uusi luova tila avautuu 2017.
Opinnäytetyössäni selvitän, miten värkkäyskokemuksia voi suunnitella ja testata palvelumuotoilun avulla Heurekan Ideaverstaassa. Tavoitteena on ollut rakentaa prototyyppeja värkkäyspalvelusta ja testata palvelukokemusta vierailijoiden ja työntekijöiden kanssa sitouttaen heitä samalla prosessiin. Opinnäytetyö on toteutettu syksyn 2015 ja kevään 2016 aikana. Palvelumuotoilun työkaluja on käytetty ideointiin, testaukseen ja konseptiluonnoksen analysointiin.
Yhteinen prosessi tuotti tulokseksi kahdenlaista tietoa. Ensinnä vierailjoiden näkökulmasta liittyen käytännön haasteisiin, konseptin sisältöön, interaktioihin, fyysiseen tilaan, materiaaleihin ja työkaluihin. Toiseksi se tuotti tietoa työntekijöiden näkökulmasta: mitkä ovat käytännön haasteet liittyen verstaan pystytykseen, ylläpitoon sekä materiaali- ja työkaluhaasteisiin. Asiakasymmäryksen perusteella luotiin viisi suunnittelun peruspilaria: turvallisuus, materiaalien ja työkalujen helppo saavutettavuus, puhtaanapito, haastavien tehtävien luonti eri taitoryhmille sekä visuaaliset vihjeet eli työn helppo aloittaminen. Projektin aikana luotiin uusia canvas-pohjia sekä eri tahot tuottivat yhteensä 60 uutta haaste- ja kohdeideaa.
Nopealle testaukselle rakentuva työ tuotti tulokseksi uuden muotoiluprosessin: Lean Attraction Design. Kaksi uutta canvas-pohjaa luotiin haasteiden ideoinnille sekä tarkemmalle työstämiselle kohteessa. Työ antaa viitteitä siitä, että prototyypit, ikäryhmäpohjainen segmentointi ja osallistava havainnointi ovat tärkeitä työkaluja kokemusperäisten palveluiden suuunnittelussa.
Opinnäytetyössäni selvitän, miten värkkäyskokemuksia voi suunnitella ja testata palvelumuotoilun avulla Heurekan Ideaverstaassa. Tavoitteena on ollut rakentaa prototyyppeja värkkäyspalvelusta ja testata palvelukokemusta vierailijoiden ja työntekijöiden kanssa sitouttaen heitä samalla prosessiin. Opinnäytetyö on toteutettu syksyn 2015 ja kevään 2016 aikana. Palvelumuotoilun työkaluja on käytetty ideointiin, testaukseen ja konseptiluonnoksen analysointiin.
Yhteinen prosessi tuotti tulokseksi kahdenlaista tietoa. Ensinnä vierailjoiden näkökulmasta liittyen käytännön haasteisiin, konseptin sisältöön, interaktioihin, fyysiseen tilaan, materiaaleihin ja työkaluihin. Toiseksi se tuotti tietoa työntekijöiden näkökulmasta: mitkä ovat käytännön haasteet liittyen verstaan pystytykseen, ylläpitoon sekä materiaali- ja työkaluhaasteisiin. Asiakasymmäryksen perusteella luotiin viisi suunnittelun peruspilaria: turvallisuus, materiaalien ja työkalujen helppo saavutettavuus, puhtaanapito, haastavien tehtävien luonti eri taitoryhmille sekä visuaaliset vihjeet eli työn helppo aloittaminen. Projektin aikana luotiin uusia canvas-pohjia sekä eri tahot tuottivat yhteensä 60 uutta haaste- ja kohdeideaa.
Nopealle testaukselle rakentuva työ tuotti tulokseksi uuden muotoiluprosessin: Lean Attraction Design. Kaksi uutta canvas-pohjaa luotiin haasteiden ideoinnille sekä tarkemmalle työstämiselle kohteessa. Työ antaa viitteitä siitä, että prototyypit, ikäryhmäpohjainen segmentointi ja osallistava havainnointi ovat tärkeitä työkaluja kokemusperäisten palveluiden suuunnittelussa.