Asiakkaiden silmin : Asiakkaiden kokemuksia Karjasillan seurakunnan diakoniatyöntekijöiden vuorovaikutuksesta ja toiminnasta
Kangasniemi, Silja (2016)
Kangasniemi, Silja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517504
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kangasniemi, Silja. Asiakkaiden silmin. Asiakkaiden kokemuksia Karjasillan seurakunnan diakoniatyöntekijöiden vuorovaikutuksesta ja toiminnasta. Oulu, syksy 2016, 66s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Karjasillan seurakunnan diakoniatyön kanssa. Kohderyhmänä toimivat diakoniatyöntekijöiden vastaanotolla asioineet asiakkaat. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten asiakkaat kokevat diakoniatyöntekijän vuorovaikutuksen ja toiminnan. Tavoitteena oli, että tutkimustietoa voitaisiin käyttää Karjasillan seurakunnan diakoniatyön kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeiden sekä teemahaastattelujen avulla. Kyselylomakkeisiin vastasi kahdeksan asiakasta. Teemahaastattelumenetelmällä haastattelin neljä asiakasta. Kerätty aineisto on analysoitu teemoittain ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että Karjasillan seurakunnan diakoniatyön asiakkaat ovat tyytyväisiä diakoniatyöntekijän vuorovaikutukseen ja toimintaan. Diakoniatyöntekijöiden tapaa katsoa silmiin, sekä nojautua asiakasta kohden pidettiin hyvänä.
Jatkotyöskentelyaiheena opinnäytetyöni pohjalta voitaisiin tutkia peilimekanismien vaikutusta asiakastyöskentelyyn.
Avainsanat: diakoniatyö, asiakastyö, vuorovaikutus
Kangasniemi, Silja. Asiakkaiden silmin. Asiakkaiden kokemuksia Karjasillan seurakunnan diakoniatyöntekijöiden vuorovaikutuksesta ja toiminnasta. Oulu, syksy 2016, 66s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Karjasillan seurakunnan diakoniatyön kanssa. Kohderyhmänä toimivat diakoniatyöntekijöiden vastaanotolla asioineet asiakkaat. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten asiakkaat kokevat diakoniatyöntekijän vuorovaikutuksen ja toiminnan. Tavoitteena oli, että tutkimustietoa voitaisiin käyttää Karjasillan seurakunnan diakoniatyön kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeiden sekä teemahaastattelujen avulla. Kyselylomakkeisiin vastasi kahdeksan asiakasta. Teemahaastattelumenetelmällä haastattelin neljä asiakasta. Kerätty aineisto on analysoitu teemoittain ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että Karjasillan seurakunnan diakoniatyön asiakkaat ovat tyytyväisiä diakoniatyöntekijän vuorovaikutukseen ja toimintaan. Diakoniatyöntekijöiden tapaa katsoa silmiin, sekä nojautua asiakasta kohden pidettiin hyvänä.
Jatkotyöskentelyaiheena opinnäytetyöni pohjalta voitaisiin tutkia peilimekanismien vaikutusta asiakastyöskentelyyn.
Avainsanat: diakoniatyö, asiakastyö, vuorovaikutus