Ammattikorkeakoulun opettajuus muutoksessa
Kakkonen, Marja-Liisa (2016)
Kakkonen, Marja-Liisa
Editoija
Kakkonen, Marja-Liisa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-563-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-563-0
Tiivistelmä
Viimeisen vuosikymmenen aikana ammattikorkeakouluopetus on muuttunut perinteisestä opettajavetoisesta luokkahuoneopetuksesta enemmän opiskelijakeskeisemmäksi. Oppimiskäsitykset ovat muuttuneet, ja sen myötä oppimista tukevat menetelmät ovat muuttuneet. Aikaisemmat hyvät menetelmät eivät kaikki enää toimi ja tilalle on kehitetty uusia ratkaisuja. Tämän julkaisun ensimmäinen artikkeli kuvaa Mikkelin ammattikorkeakoulun (Mamk) opettajien nykyisiä opetuskäytäntöjä ja -menetelmiä. Artikkelissa havainnollistetaan myös muutoksia, joita opettajat ovat kokeneet viime aikoina.
Opetusmenetelmien myötä myös itse opettajuus on muuttunut. Pitkään opettajuus on nähty pelkästään yksilön asiantuntijatyönä. Vaikka asiantuntijan rooli korostuu opettajan työssä edelleen, yksilöopetuksen rinnalle on noussut pari- ja tiimiopettajuus. Julkaisun toisessa artikkelissa kuvataan kokemuksia ja hyötyjä pariopettajuudesta taloushallinnon opettajien näkökulmasta.
Myös yrittäjyyden merkitys kaikkia aloja yhdistävänä tekijänä on korostunut viime aikoina opetustyössä. Keskustelu on liittynyt mm. yrittäjämäisiin opettajiin ja oppimisympäristöihin. Julkaisun kolmannessa artikkelissa lehtoriksi siirtynyt yrittäjä pohtii roolimuutostaan sekä yrittäjän ja lehtorin osaamisen samankaltaisuuksia. Yrittäjyyden oppimisympäristöön puolestaan liittyy julkaisun neljäs artikkeli, joka esittelee Savonia-ammattikorkeakoulun yTiimi-konseptin ja sen hyödyt yrittäjyydestä kiinnostuneille opiskelijoille. Viidennessä artikkelissa esitellään osuuskuntayrittäjyys korkeakoulun oppimisympäristönä. Suomalaisen osuustoiminnan esittelyn jälkeen artikkeli pohtii erityisesti osuuskuntia ammattikorkeakouluissa ja NyStartUp- ppimismallia yrittäjyyden ja työelämätaitojen oppimiseen.
Julkaisun lopussa kuudennessa artikkelissa kuvataan kansainvälistä seminaaria oppimisympäristönä. Kyseessä on neljän Mamkin lehtorin seminaarimatka Pietarissa toteutettuun yrittäjyyskasvatusseminaariin. Artikkeli kuvaa seminaarissa esiteltyjä menetelmiä ja käytänteitä innovaatiopedagogiikkaan liittyen.
Kaiken kaikkiaan tämän julkaisun tavoitteena on havainnollistaa käytännön esimerkkien avulla ammattikorkeakouluopettajien näkökulmasta opetustyössä tapahtuvia muutoksia ja kehitystarpeita. Näyttää siltä, että opetustyö ja siihen liittyvät tekijät muuttuvat melkovauhdikkaasti ja opettajien on niihin sopeuduttava. Toisaalta tämän julkaisun esimerkit osoittavat myös sen, että opettajat voivat ottaa itsekin aktiivisen roolin ja muuttaa omia käytänteitään. Tällöin he sekä kehittävät opetustyöhönsä liittyviä tekijöitä itselleen myönteisempään suuntaan että vastaavat ympäristössä tapahtuviin muutoksiin ja muutostarpeisiin. Joka tapauksessa näyttää siltä, että ammattikorkeakoulujen opettajuus on muuttunut, ja tarve muutoksiin tulee kasvamaan opetusmenetelmien ja eri käytänteiden osalta myös lähitulevaisuudessa.
Opetusmenetelmien myötä myös itse opettajuus on muuttunut. Pitkään opettajuus on nähty pelkästään yksilön asiantuntijatyönä. Vaikka asiantuntijan rooli korostuu opettajan työssä edelleen, yksilöopetuksen rinnalle on noussut pari- ja tiimiopettajuus. Julkaisun toisessa artikkelissa kuvataan kokemuksia ja hyötyjä pariopettajuudesta taloushallinnon opettajien näkökulmasta.
Myös yrittäjyyden merkitys kaikkia aloja yhdistävänä tekijänä on korostunut viime aikoina opetustyössä. Keskustelu on liittynyt mm. yrittäjämäisiin opettajiin ja oppimisympäristöihin. Julkaisun kolmannessa artikkelissa lehtoriksi siirtynyt yrittäjä pohtii roolimuutostaan sekä yrittäjän ja lehtorin osaamisen samankaltaisuuksia. Yrittäjyyden oppimisympäristöön puolestaan liittyy julkaisun neljäs artikkeli, joka esittelee Savonia-ammattikorkeakoulun yTiimi-konseptin ja sen hyödyt yrittäjyydestä kiinnostuneille opiskelijoille. Viidennessä artikkelissa esitellään osuuskuntayrittäjyys korkeakoulun oppimisympäristönä. Suomalaisen osuustoiminnan esittelyn jälkeen artikkeli pohtii erityisesti osuuskuntia ammattikorkeakouluissa ja NyStartUp- ppimismallia yrittäjyyden ja työelämätaitojen oppimiseen.
Julkaisun lopussa kuudennessa artikkelissa kuvataan kansainvälistä seminaaria oppimisympäristönä. Kyseessä on neljän Mamkin lehtorin seminaarimatka Pietarissa toteutettuun yrittäjyyskasvatusseminaariin. Artikkeli kuvaa seminaarissa esiteltyjä menetelmiä ja käytänteitä innovaatiopedagogiikkaan liittyen.
Kaiken kaikkiaan tämän julkaisun tavoitteena on havainnollistaa käytännön esimerkkien avulla ammattikorkeakouluopettajien näkökulmasta opetustyössä tapahtuvia muutoksia ja kehitystarpeita. Näyttää siltä, että opetustyö ja siihen liittyvät tekijät muuttuvat melkovauhdikkaasti ja opettajien on niihin sopeuduttava. Toisaalta tämän julkaisun esimerkit osoittavat myös sen, että opettajat voivat ottaa itsekin aktiivisen roolin ja muuttaa omia käytänteitään. Tällöin he sekä kehittävät opetustyöhönsä liittyviä tekijöitä itselleen myönteisempään suuntaan että vastaavat ympäristössä tapahtuviin muutoksiin ja muutostarpeisiin. Joka tapauksessa näyttää siltä, että ammattikorkeakoulujen opettajuus on muuttunut, ja tarve muutoksiin tulee kasvamaan opetusmenetelmien ja eri käytänteiden osalta myös lähitulevaisuudessa.