Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutukset ammatillisen opettajan työhön
Lintunen, Lea (2017)
Lintunen, Lea
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701061147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701061147
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten ammatillisen koulutuksen reformi vaikuttaa käytännössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ne asiat, mitä ammatillisen opettajan työssä muuttuu, jos ehdotus ammatillisen koulutuksen rahoitusmallista ja ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteen uudistus astuvat voimaan 1.1.2018.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä oli havainnointi. Tutkimusympäristönä oli Tampereen seudun ammattiopiston (Tredun) palveluiden toimialalla liiketalous. Tutkimus toteutettiin osana ammatillisen opettajan työtä, perehtymällä Hallituksen esitykseen uudeksi ammatillisen koulutuksen laiksi (HE 8.11.2016.), kirjallisuuskatsauksella sekä havainnoimalla ammatillisen koulutuksen lakiehdotuksen kommentointitilaisuuksia. Havainnointien ja kirjallisuuden perusteella selvitettiin reformin vaikutuksia ammatillisen opettajan osaamisvaatimuksiin.
Aineistoa analysoitiin Helakorven (2013) ja Paason (2012) ammatillisen opettajan osaamisalueiden mallin mukaisesti. Analysoinnin tuloksena syntyi laajempi kuva ammatillisen opettajan osaamisvaatimuksista, johon sisältyy osaamisen yksilötaso, työyhteisötaso, ammattitaidon taso, talousosaamisen taso ja oman osaamisen, alan ja työelämän kehittämisen taso.
Tulokset osoittavat, että kaikkia tasoja tarvitaan, kun opettaja ohjaa työelämävastaavuuden täyttävissä oppimisympäristöissä tutkinnon suorittajaa henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman mukaisesti. Paitsi jos tutkinnon suorittajalla on osaamistavoitteiden mukainen osaaminen jo olemassa, koulutusta ei tarvita, mutta osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseenkin tarvitaan ammatillisen opettajan osaamista.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä oli havainnointi. Tutkimusympäristönä oli Tampereen seudun ammattiopiston (Tredun) palveluiden toimialalla liiketalous. Tutkimus toteutettiin osana ammatillisen opettajan työtä, perehtymällä Hallituksen esitykseen uudeksi ammatillisen koulutuksen laiksi (HE 8.11.2016.), kirjallisuuskatsauksella sekä havainnoimalla ammatillisen koulutuksen lakiehdotuksen kommentointitilaisuuksia. Havainnointien ja kirjallisuuden perusteella selvitettiin reformin vaikutuksia ammatillisen opettajan osaamisvaatimuksiin.
Aineistoa analysoitiin Helakorven (2013) ja Paason (2012) ammatillisen opettajan osaamisalueiden mallin mukaisesti. Analysoinnin tuloksena syntyi laajempi kuva ammatillisen opettajan osaamisvaatimuksista, johon sisältyy osaamisen yksilötaso, työyhteisötaso, ammattitaidon taso, talousosaamisen taso ja oman osaamisen, alan ja työelämän kehittämisen taso.
Tulokset osoittavat, että kaikkia tasoja tarvitaan, kun opettaja ohjaa työelämävastaavuuden täyttävissä oppimisympäristöissä tutkinnon suorittajaa henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman mukaisesti. Paitsi jos tutkinnon suorittajalla on osaamistavoitteiden mukainen osaaminen jo olemassa, koulutusta ei tarvita, mutta osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseenkin tarvitaan ammatillisen opettajan osaamista.