Positiivinen vuorovaikutus työyhteisössä - voimavara vai sananhelinää?
Rahkonen, Mario (2017)
Rahkonen, Mario
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701181470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701181470
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Rahkonen, Mario. Positiivinen vuorovaikutus työyhteisössä – voimavara vai sananhelinää? Helsinki, kevät 2017, 34s, 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä positiivista vuorovaikutusta työyhteisössä ja samalla tukea työyhteisön työssäjaksamista. Työelämäyhteistyökumppani oli sosiaalialan mielenterveys- ja päihdeongelmaisten yksikkö.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työyhteisön toivomuksesta. Myös aihe ja sen rajaaminen tehtiin yhteistyössä työyhteisön kanssa. Opinnäytetyö toteu-tettiin neljänä eri ryhmäkertana, joissa jokaisessa oli oma teema ja siihen liitty-vät toiminnalliset harjoitukset. Kirjallisessa osuudessa on käsitelty teoriaa poh-jaksi ryhmille ja harjoitukset ovat tukeneet tätä teoriaa.
Palaute opinnäytetyöstä ja harjoitteista kysyttiin työyhteisöltä suullisesti. Pa-laute saatiin erikseen jokaisen ryhmäkerran jälkeen ja lopuksi kokonaisuudes-ta. Palaute oli positiivista, työyhteisö oli kokenut vuorovaikutusharjoitteet hyö-dyllisiksi ja samalla tukeneen työssäjaksamista. Palautteesta nousi myös esille toive, että harjoituksia olisi hyvä tehdä myös jatkossa ja näin ollen työyhteisöön tehtiin koonti erilaisista vuorovaikutusharjoitteista ja työyhteisö sopi yhdessä, kuinka usein he niitä jatkossa tekevät.
Asiasanat: vuorovaikutus, kuunteleminen, itseilmaisu, palautteen vastaanot-taminen ja antaminen
Rahkonen, Mario. Positiivinen vuorovaikutus työyhteisössä – voimavara vai sananhelinää? Helsinki, kevät 2017, 34s, 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä positiivista vuorovaikutusta työyhteisössä ja samalla tukea työyhteisön työssäjaksamista. Työelämäyhteistyökumppani oli sosiaalialan mielenterveys- ja päihdeongelmaisten yksikkö.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työyhteisön toivomuksesta. Myös aihe ja sen rajaaminen tehtiin yhteistyössä työyhteisön kanssa. Opinnäytetyö toteu-tettiin neljänä eri ryhmäkertana, joissa jokaisessa oli oma teema ja siihen liitty-vät toiminnalliset harjoitukset. Kirjallisessa osuudessa on käsitelty teoriaa poh-jaksi ryhmille ja harjoitukset ovat tukeneet tätä teoriaa.
Palaute opinnäytetyöstä ja harjoitteista kysyttiin työyhteisöltä suullisesti. Pa-laute saatiin erikseen jokaisen ryhmäkerran jälkeen ja lopuksi kokonaisuudes-ta. Palaute oli positiivista, työyhteisö oli kokenut vuorovaikutusharjoitteet hyö-dyllisiksi ja samalla tukeneen työssäjaksamista. Palautteesta nousi myös esille toive, että harjoituksia olisi hyvä tehdä myös jatkossa ja näin ollen työyhteisöön tehtiin koonti erilaisista vuorovaikutusharjoitteista ja työyhteisö sopi yhdessä, kuinka usein he niitä jatkossa tekevät.
Asiasanat: vuorovaikutus, kuunteleminen, itseilmaisu, palautteen vastaanot-taminen ja antaminen